De nachtclubtest

Ooit van Liberal Arts & Sciences gehoord? Dat studeer ik dus. Als student Liberal Arts & Sciences word je al vanaf de open dag geconfronteerd met de ‘uitdagingen’ van een vrije studie. Weinig structuur, lastig vrienden maken en noodzaak voor veel eigen initiatief worden tot bloedens toe herhaald. Maar pas als je daadwerkelijk begonnen bent komt het echte probleem waarmee veel ‘nieuwe’ studies kampen: ze zakken voor wat ik de ‘nachtclub-test’ zou willen noemen. Hier krijgt Liberal Arts & Sciences gezelschap van andere laagvliegers zoals Global Sustainability Sciences en Philosophy, Politics & Economics.

De nachtclubtest is betrekkelijk simpel. Je moet in staat zijn een studie zonder problemen uit te leggen aan een wildvreemde op de dansvloer van een druk feest. Sommige studies scoren duidelijk beter dan anderen. Bij studies als Psychologie en Biologie weet iedereen meteen waar je het over hebt. Ietwat vage studies zoals Filosofie werken wat minder goed, maar het is in ieder geval niet Engels. De student Liberal Arts & Sciences komt er al in de introweek achter dat hij of zij te kampen heeft met een aanzienlijke handicap. Ze legt het keihard af tegen de meer traditionele studies. Je hoeft slechts hard “Wiskunde!” in iemands oor te schreeuwen en het meisje in kwestie weet genoeg. Bijna niemand kan het, maar iedereen denkt dat hij weet wat het is.

Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden wil je slagen voor de test. Allereerst is bondigheid geboden. Wat mij betreft is drie of vier lettergrepen ideaal. Korte klanken zijn vaak lastig te herkennen, maar de kans dat iemand halverwege Global Sustainability Sciences afhaakt is vrij groot. De tweede factor is duidelijkheid. Mensen weten graag waar ze aan toe zijn. Niemand heeft enig idee wat een student Liberal Arts & Sciences nou eigenlijk uitvoert, zij zelf vaak nog het allerminst. Bestuurs- & Organisatiewetenschap schept ook verwarring. Wat doen die nou de hele dag? Besturen? Organiseren? Cocktails mixen?

Een tijdje geleden was ik de derde in een zittend rijtje mannelijke Liberal Arts studenten. Het rijtje zelf bevond zich op een bankje in Grillroom Huzur, rond een uur of vier ‘s ochtends. Tegenover ons zaten twee meisjes die we net hadden ontmoet en tussen frietjes door vroegen ze ons wat we nou eigenlijk studeerden. Zonder omwegen trad ieders nachtclubinstinct in werking. “Psychologie” zei de eerste. “Biologie” zei de tweede. Ik zei: “Filosofie”. Alledrie cum laude geslaagd.

Lees hier meer over de andere genomineerde columns.