De Universiteitsraad is toe aan De Vrije Student

De Universiteitsraad is hoog nodig toe aan verandering. De huidige partijen focussen zich te veel op abstracte problemen, zoals duurzaamheid, diversiteit en internationalisering. Hier ligt de gemiddelde student echter niet wakker van. De partijen vergeten wat studenten echt willen: maatwerk en waardevol onderwijs.

De politieke langspeelplaat van de huidige partijen gaat al veel te lang over wat het College van Bestuur graag wil horen, maar niet over wat studenten daadwerkelijk belangrijk vinden. Dat is namelijk het verhogen van de kwaliteit van onderwijs en studenten weer de mogelijkheid bieden om waardevol te studeren. Iets wat onze huidige bestuurders maar al te goed weten, vanwege hun waardevol ‘lange’ studententijd.

Maar naast tijd, is ook geld – en daarmee de ruimte – om zo goed mogelijk en waardevol te studeren van ons afgenomen. Geld dat al jaren in Den Haag ligt te verdampen als gevolg van inflatie en zonder goede reden nog steeds niet bij de student is terechtgekomen. Vage beloftes over investeringen in de kwaliteit van het onderwijs, dienen als rookgordijn, zodat Rutte-III haar bezuinigingen ongehinderd kan vervolgen. Maar dat moet stoppen, want het geld is hard nodig om het hoger onderwijs te innoveren en te verbeteren. Bijvoorbeeld voor het aannemen van meer studentpsychologen om de burn-outs onder studenten te bestrijden.

Maar er is hoop, want dit jaar kan men tijdens de U-raadsverkiezingen in mei stemmen op een derde partij, die geen onderdeel is van het politieke establishment en dat ook niet wil worden. Dit zijn studenten met een andere mening en daarvoor ging ik in gesprek met Sebastian Wijnands, de lijsstrekker van De Vrije Student.

Wijnands wil het partij-kartel van de Universiteitsraad doorbreken en staat pal achter de belangen van de student. Wijnands: "Wij van de Vrije Student doen niet mee aan het vastgeroeste patroon van de Universiteitsraad, maar strijden voor partijpolitiek." Wijnands geeft aan dat er iets moet veranderen aan de huidige cultuur van de Universiteitsraad en refereert aan de betutteling van de Utrechtse student die de voormalige raden in samenwerking met het CvB hebben bewerkstelligd. "Straks mag niemand meer bij Shell werken, een sigaret roken of een kroket eten in de kantine, als gevolg van doorgeslagen diversiteit- en duurzaamheidsbeleid", aldus Wijnands.

De Vrije Student is niet tegen diversiteit en duurzaamheid, maar promoot in het algemeen wel voor meer keuzevrijheid en liberale idealen. Volgens Wijnands gaat onderwijs niet per se over linkse of rechtse ideeën, maar lijden de huidige raden aan politieke homogeniteit. Hij ziet graag meer kleur en politieke diversiteit in de medezeggenschapsraad, waarbij hij refereert aan het voorbeeld van de UvA waar de Vrije Student al vier zetels bezit en veel van haar idealen heeft verwezenlijkt, zoals flex-studeren.

In tegenstelling tot de huidige partijen wil de Vrije Student zich niet eindeloos bezighouden met afvalscheiding, koffieautomaten of dolle dilemma’s op dinsdag. Wijnands: "We gaan stoppen met thee drinken en beginnen met oplossen."

Ik: "Maar hoe doorbreek je een kartel, indien het systeem echt zo vastgeroest is als jij beweert?" Wijnands: "De huidige partijen nemen nu al veel van onze ideeën over in hun verkiezingsprogramma’s, zoals opgenomen hoorcolleges en flex-studeren, wat aantoont dat ze rekening houden met ons."

Het is afwachten of de Vrije Student haar idealen kan en gaat verwezenlijken, maar de tijd zal leren of alle partijen inderdaad gaan stoppen met thee drinken en beginnen met oplossen.