Deadline gehaald, op naar het strand

In het dorpje Orong doe je de vaat in de beek of met water uit de put, foto's Merle Verdegaal en Anneloes van der Meer

Eerder dan verwacht hebben de studenten van het onderzoeksproject naar watermanagement op het eiland Lombok hun data compleet. Met dubbele gevoelens nemen Merle Verdegaal en Anneloes van der Meer afscheid van ‘hun’ Indonesische dorpsgenoten.

Met een ijskoude Bintang in ons hand,  typen wij op dit moment onze column voor DUB. We vieren dat we vandaag onze periode van dataverzameling (hopelijk) succesvol hebben afgerond. Hoewel we nog 2,5 week in Indonesië blijven, hebben we na drie weken intensief bezoek aan het dorp Orong, vandaag onze laatste interviews gehouden.

We hebben onze geliefde projectmedewerker Yani een gouden handdruk geschud en hem, zowel financieel als met woorden, bedankt voor de lange dagen die hij met ons heeft doorgebracht. We hebben hem elke vraag tot in den treuren in verschillende vormen gesteld om meer zekerheid te krijgen over de juistheid van de antwoorden. Al die tijd heeft hij ons geduldig te woord gestaan en veel verteld over Orong en de projecten op het vlak van watermanagement. Ook hebben we afscheid genomen van de, voor ons inmiddels bekende inwoners, hebben we de laatste zakken snoep verdeeld over de families en het laatste kopje Kopi Tubruk gedronken.

De afgelopen weken zijn wij blij verrast door de behulpzaamheid van de Indonesische bevolking. Een docent op donderdagavond de vraag voorleggen of hij de volgende dag beschikbaar is om als tolk te fungeren, werd meteen positief beantwoord. Ook tot drie keer toe tijd vragen van de kepala desa, het dorpshoofd,  bleek geen probleem.
Daarnaast hebben we leren omgaan met de Indonesische gebruiken en mentaliteit, die soms loodrecht tegenover de westerse staan. Geduld is een schone zaak, flexibiliteit een vereiste en voor niks komt de zon op. De directe Hollandse meiden van column 1, blijken dan ook veel inschikkelijker dan verwacht. Hier hebben we ons positief over verbaasd en we hebben er enorm veel van geleerd.

De komende week hopen we alvast een slag te slaan in het verwerken van data en misschien al een stap te maken in het analyseren hiervan. Alles uiteraard gepaard met gepaste rust en een sporadisch bezoekje aan het strand om nog volop te genieten van het fantastische eiland dat Lombok is. Verder maken we ons op voor de kleine internationale conferentie van volgende week, waarin wij onze resultaten aan de betrokken organisaties en universiteit van Mataram presenteren. Voor die tijd nog een heerlijk lang weekend Bali in het vooruitzicht, waarin hoog toeristisch Kuta afgewisseld wordt met cultureel Ubud, en zelfvoorzienende boeren op rijstvelden verruild worden voor hulpbehoevende weeskinderen. Het nuttige met het aangename combineren dus.

Hoewel de euforie alom aanwezig is over het feit dat we onze data ruim voor de deadline hebben verzameld, zijn we vandaag toch met gemengde gevoelens weggereden uit Orong. We hebben ons drie weken intensief bezig gehouden met het dorp. Hierdoor hebben we een goed inzicht gekregen in de cultuur en gewoonten van Indonesië en haar inwoners. Dit zal dan ook een ervaring zijn die we niet snel gaan vergeten.

Meer weten over het project van de studenten? Surf naar http://www.researchprojectindonesie.nl/