Erasmusstudent gaat ook braaf naar college

“Oh ben je Erasmus student? Dan doe je zeker niks anders dan naar feestjes gaan en heel veel reizen? Geld heb je door een Erasmusbeurs genoeg en de universiteit stelt daar niks voor, toch?”

Dit beeld hebben veel mensen van een Erasmusuitwisseling en het leek mij nou eens tijd om hierover het een en ander op te helderen. Natuurlijk is een uitwisseling geweldig en kan ik het na slechts een ruime maand al aan iedereen aanraden, maar het is zeker niet een soort droomvakantie.

Een iets genuanceerder beeld van studeren in het buitenland, kan denk ik veel mensen helpen bij het maken van de keuze om wel of niet te kiezen voor een Erasmusperiode. Het kan ook voorkomen dat je na aankomst op je plekje over de grens te maken krijgt met een flinke domper op de feestvreugde.

Allereerst wil ik even zeggen dat ik natuurlijk alleen voor mezelf en alleen vanuit mijn ervaring spreek.

Hier in Montpellier heb ik bijvoorbeeld echt niet het gevoel dat ik op vakantie ben. Ik woon hier echt: ik heb een kamer, vrienden en ga elke dag braaf naar de universiteit, net zoals ik dat in Utrecht doe. Nadat het stof van de eerste maand is neergedaald, blijkt dat het echt wel meevalt met het wilde Erasmusleven.

Zo stelt de universiteit hier echt wel wat voor en vind ik het grootste deel van mijn lessen echt interessant en leerzaam. Natuurlijk is niet elk vak even boeiend en ik heb zeker wel het gevoel dat het algemene niveau hier aan de universiteit wat lager ligt dan in Utrecht, maar dat heeft ook te maken met een aanpak die hier meer op de praktijk gericht is en minder op de theorie.

Voor mij is dit eigenlijk alleen maar fijn, want daardoor leer ik nu bijvoorbeeld werken met Photoshop en volg ik een vak waarin ik leer om journalistieke artikelen te schrijven. Net als in Utrecht zijn trouwens al mijn werkgroepen en zelfs vaak mijn hoorcolleges verplicht en daar moet ik ook echt heen. Docenten zetten hier niks online.

Wat dat feesten betreft, klopt het beeld van de ‘typische Erasmusstudent’ dan weer wel: feestjes genoeg! De ESN, de organisatie die allerlei activiteiten organiseert voor de Erasmusstudenten, organiseert bijna elke week wel één of twee keer een feest, dagtrip, spelletjesavond of een tour door de stad. Altijd leuk om daar heen te gaan om nieuwe mensen te leren kennen en nieuwe plekjes in de stad te ontdekken! Elke avond is er wel iets te doen, maar het is ook belangrijk om af en toe een avondje rust te nemen. Zo kijk ik hier bijvoorbeeld met een paar andere Nederlanders wekelijks Wie is de Mol terug.

Verder gaat het normale leven hier natuurlijk ook gewoon door, dus moet er worden gekookt, afgewassen, schoongemaakt, gewassen etc. Niks mis mee natuurlijk, maar het moet allemaal wel gewoon gebeuren! Voor mij is dit alleen juist iets positiefs aangezien je zo het ‘normale leven’  in een andere stad leert kennen en van een nieuwe plek echt je thuis leert te maken! Voor mij is Montpellier de komende vier maanden nog mijn thuis, van welke stad wil jij jouw thuis maken?