Exotisch Montpellier

Wijn voor de lunch en voor de rest van de dag.

Montpellier is ook een exotische bestemming!, aldus Sammy Shawky, derdejaars Communicatie- en Informatiewetenschappen. Aan avontuurlijke bezigheden geen gebrek.

Tegenwoordig doet bijna iedereen het: reizen door Zuid-Amerika, backpacken door Azië of reizen en werken in Australië. Ook stages en Erasmus-uitwisselingen naar verre, tropische oorden zijn erg geliefd. Mijn Facebooktijdlijn staat dagelijks vol met de meest exotische kiekjes van mensen in korte broeken, met op de achtergrond het liefst wat palmbomen.

Niet altijd even leuk om naar de te kijken op een druilerige en regenachtige dag in Nederland, maar voor mij op dit moment niet meer zo erg, omdat ik er eindelijk ook aan mee kan doen! Alhoewel, telt Montpellier eigenlijk wel mee?

Misschien ligt het aan mij, maar het lijkt er op dat je tegenwoordig minimaal één keer een flinke reis moet hebben gemaakt om nog een beetje mee te tellen? Een zomervakantie naar Spanje is eigenlijk net zo suf is als een vakantie op de camping in Nederland. Waarom willen we steeds verder weg, steeds extremer, steeds meer ontdekken? Het feit dat mensen willen reizen en nieuwe dingen willen ontdekken snap ik volledig, alleen hoef je daar in mijn opinie echt niet zo ver voor te reizen als Zuidoost-Azië.

Hier in Frankrijk is het leven ook echt al behoorlijk anders te noemen dan in Nederland. Ongeveer twee weken ben ik nu hier en ik verbaas me nog steeds dagelijks over een aantal dingen. Om maar wat te noemen sluiten zowat alle winkels, banken en universiteiten hun deuren tussen 12 en 14 uur, omdat het dan tijd is voor de lunch. Deze lunch bestaat dan ook uit een voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht vergezeld van één, of meerdere, glazen wijn.

Dat wijn niet weg te denken is uit het Franse leven mag duidelijk zijn, want zelfs bij de Ikea kan men een heerlijk glaasje wijn bestellen, voor bij de Zweedse balletjes. Ook wordt in een beetje supermarkt toch minstens de helft van de gangen ingenomen door een ruime collectie aan wijn en sterke drank en het vragen om een identiteitsbewijs is hier nou ook niet echt aan de orde.

Ook een groot verschil: waar in Nederland iedereen ’s ochtends fluitend op de fiets stapt, gaan mensen hier eigenlijk altijd overal lopend, met de auto of met de tram naartoe. Nou moet ik wel zeggen dat er mensen zijn die fietsen in Montpellier, maar dit gebeurt maar weinig.

Als echte Hollandaise had ik natuurlijk geen keus en heb ik meteen het eerste weekend een fiets aangeschaft. Fietsen hier is wel echt een beleving. Je racet vaak met een noodvaart een heuvel af, met een fiets waarvan de remmen nauwelijks werken, waarna je je zonder licht tussen al het autoverkeer voegt en waar mogelijk even de stoep opschiet en slalomt tussen wat voetgangers door, om zo de tram die op je af komt te ontwijken.

Qua prachtige voorbeelden kan ik nog wel even doorgaan maar verschillen zijn er dus genoeg en als je de tijd neemt om deze te ontdekken dan wordt de volgende vakantie naar Spanje toch bijna net zo spannend als een maand backpacken in Azië.  Eén ding wat niet verschilt; het sneeuwt hier vandaag ook…