Fiets op de Drift nog niet verboden

Ook al mag het niet, studenten zetten gewoon hun fiets op de Drift neer, constateert Jildou Fabriek. Gewoontes verander je namelijk niet makkelijk. Dan moet je het ècht verbieden of positief gedrag belonen.

“Staat je fiets op de Drift? Haal hem dan NU weg, want ze zijn bezig met slijptollen!” Dit onheilspellende bericht stond een aantal weken geleden op Facebook. Niet handig wanneer je net je rijwiel stevig aan dat ene vrije stukje hek had vastgeketend, maar ik had ook een gevoel van opluchting: eindelijk daadkracht.

De fietsen op de Drift zijn een veelbesproken onderwerp. Al ruim een jaar is men bezig de studenten tot een gewoonteverandering te dwingen hun fiets niet meer in die straat te parkeren. Drie alternatieve fietsenstallingen zijn inmiddels de revue gepasseerd, waarbij de laatste, een kelder onder de binnenplaats bij de bibliotheek, een permanente oplossing is. De vele flyeracties en hangers voor aan je stuur mochten tot nu toe echter niet baten, althans, niet voor lange tijd.

De student wil niet te ver lopen of fietsen, heeft haast en dan is het een stuk aantrekkelijker om je fiets vlak bij de deur neer te zetten. Dit laatste is niet altijd meer van toepassing, omdat sinds de sluiting van de deur van Drift 21 alle panden alleen via de bieb te bereiken zijn. Misschien zijn de acties wel te lief geweest. Het is niet daadwerkelijk verboden om je fiets op de Drift neer te zetten. Een paar keer toegeven wanneer er gecontroleerd wordt kan wel, maar zodra die controle verdwenen is, stroomt de straat weer vol. Met harde hand optreden dan maar? Van slijptolacties heb ik sinds dat ene bericht echter niet meer gehoord.

Braaf ben ik vaak maar naar de verschillende alternatieve opties doorgefietst, waar meestal toch genoeg plek was. Op het drukste moment in de tentamenperiode viel het me op dat ik echt even moest zoeken naar een beschikbaar plekje in de kelder, terwijl de Drift ook gewoon volgepakt stond met schots en scheef geparkeerde stalen rossen. Zou het wel passen, wanneer iedereen via de Wittevrouwenstraat z’n fiets achter laat?

Niet alleen de schijnbare extra moeite – het valt best mee hoor, dat kleine stukje extra fietsen – is een gehoord punt van kritiek. Ook vrezen enkelen  het verdwijnen van het karakteristieke en studentikoze van de Drift. Daarnaast wordt er geopperd de straat verboden te maken voor auto’s. Ik vrees echter dat op dat moment de doorgang helemaal dichtslibt.

Een bijkomend positief gevolg van de nieuwe fietskelder en de sluiting van de deuren is dat de bibliotheek momenteel het stralende middelpunt is geworden van de Drift. Waar je ook moet zijn, je moet altijd via de bibliotheek. Sinds deze in september officieel geopend is met een groot aantal nieuwe voorzieningen, is het zeker de moeite waard er te komen. Het is een belangrijke ontmoetingsplaats geworden voor individueel studeren, groepswerk, maar ook gezellige kopjes koffie in het fantastische nieuwe café Lodewijk.

Zoals gezegd is parkeren op de Drift een gewoonte, en die is moeilijk te veranderen. Misschien is een verbod noodzakelijk? Of toch de lieve aanpak? Het wordt kouder buiten: iedereen die z’n fiets in de kelder zet krijgt warme chocolademelk en een koekje.