Het studentensyndroom

Vroeg naar de bieb om te studeren. Maar echt lukken wil dat niet. Herkenbaar vindt Elianne Dummer. Het heeft zelfs een officiële naam: het studentensyndroom.

''Goed bezig! Om negen uur in de bieb. Is ook wel eens anders geweest.  Oké, aan de slag. Stond die essayopdracht nou op de mail? Even kijken... Nope.  Goed, Blackboard dan. Mijn hemel, dat internet weer, die site doet er zó lang over om te laden. Ik kan eigenlijk makkelijk nog even wat koffie gaan halen. Hé, is dat Maud daar? Die zit gewoon kattenfilmpjes te kijken, zo'n tijdsverspilling! Kan je net zo goed thuis in je bed blijven liggen.

Kom op! Gewoon rustig beginnen met het voorblad. Wat is het vandaag? Shit, ik moest die datumprikker trouwens nog invullen. Even heel snel dan. Was er niet ook een Facebook-event van gemaakt? Let's see… Blijkbaar niet. Oh god, heeft hij een relatie? Oké, die chick ziet er echt uit alsof ze net is toegetakeld door een konvooi verwilderde makaken. Wat een verlepte snoet.

Focus nou even. Inleiding. Hm, wat is een leuke aandachtstrekker? Een lekkere anekdote ofzo lijkt me wel … Hallo, kan die vent naast me misschien even kappen met dat gesmak zeg. Was er niet iets met een nieuwe kliklijn in de bieb? Zou je hier ook voor kunnen appen? Pff.

Nou het wil niet echt lukken vandaag. Lijkt wel uitstelgedrag. Er staan vast wel wat mooie tips op internet. Oh, wauw! Het heeft een officiële naam: het studentensyndroom. Hoe academisch. Hier, tips. Verdeel je taak in kleinere taken. Ja duh, ik doe niks anders. Beloon jezelf. Dat klinkt beter. Durf trouwens te wedden dat die hele site alleen maar loopt op daadwerkelijk studieontwijkend gedrag. Alsof je hierop gaat kijken terwijl je midden in een aflevering Homeland zit. Of terwijl je in de kroeg staat: 'nee sorry ik sla een rondje over, wil even wat SOG-info opzoeken.'

Nee hoor, wedden dat iedereen alleen maar op deze site zit zodat ze dan gewoon het gevoel hebben dat ze 'verantwoord' aan het uitstellen zijn. Alsof je uitstelgedrag minder erg is als je erover aan het lezen bent. Net als wanneer je je topfit voelt als je anderhalf uur op één of andere supergezonde lifestyle site hebt lopen rondklooien. De ellende.

Heb eigenlijk best wel honger. Misschien even heel snel naar de wink… Oh, wat doe ik hier ook eigenlijk. Laat maar, dat essay komt morgen wel weer. Afsluiten die handel. Hm, die irritante reclames ook altijd. Of wacht... Hé, is dat een kattenfilmpje?!''

Tags: tentamen