Hoe overleef ik hospiteren in Utrecht?

Foto: DUB

Ik wil graag dat je je een hele grote groep studenten voorstelt. Doe bijvoorbeeld alsof je op het podium staat tijdens de opening van de UIT. En stel je voor dat je aan al deze mensen vraagt wie hospiteren leuk vindt. Ik kan je beloven dat er geen enkele hand omhoog gaat. Ik heb geluk gehad en slechts twee keer hoeven hospiteren. Daarna vond ik via-via een kamer. Niet al te lang geleden zat ik aan de andere kant van de tafel. En ik kan je vertellen, dat is bijna net zo erg.

80 procent van de verhalen lijkt op elkaar
We kregen ruim tweehonderd mails van mensen die onze huisgenoot wilden worden. Misschien niet helemaal verwonderlijk, omdat het om een kamer van 16m2 vlakbij het centrum ging voor 400 euro per maand. Dat is voor Utrechtse begrippen een super deal. Maar toch. Wat mij opviel was dat 80 procent van de mails hetzelfde was. Iedereen houdt van drankjes, gezelligheid, Netflix en ‘lekker tijd voor mezelf!!!’. Ik vind het echt interessant dat er zoveel mensen in één stad wonen met ogenschijnlijk allemaal hetzelfde karakter. Misschien gaan we daarom in Utrecht allemaal zo vriendelijk met elkaar om.

Ons selectiemechanisme voor de brieven was dan ook heel simpel: mensen die opvielen, gingen door naar de volgende ronde. Toen bleven er nog maar dertig over. De grens tussen opvallen en directe afwijzing is overigens erg dun: overdreven hallo-kijk-hoe-tof-ik-ben-powerpoints werden naar links geswiped. De jongen met het ABC werd daarentegen gelijk uitgenodigd.

Geen zin om iemand te leren koken
De hospiteeravond zelf vond ik ellende. Het duurt lang en de keuze blijft onmogelijk. En van ellende ga je maar heel veel bier drinken. Dat doet je concentratievermogen natuurlijk niet heel veel goed. Mensen in de laatste ronde hebben het daarmee het slechts getroffen. Dan is er nog maar weinig inhoud over. Eerlijk gezegd lopen de rondes in mijn herinnering sowieso een beetje door elkaar. Het is daarom raadzaam om op enige manier indruk te maken. Wederom met het advies om matigheid te hanteren: je prikt snel door mensen heen die overdreven leuk doen.

Nu moet ik wel eerlijk zijn: je kansen als eerstejaars in dit proces zijn vrij beperkt. Wij selecteerden, net als iedereen die via Facebook een nieuwe huisgenoot zoekt, op ‘een student wat verder in de studie’. We hadden namelijk bizar weinig zin om iemand te moeten leren hoe je moet koken en wassen. Dit vooroordeel kan je misschien de wereld uit helpen door eerst ergens tijdelijk te gaan wonen. Ik heb zelf, voordat ik in mijn huidige kamer kwam, anti-kraak gewoond. Maar tot die tijd zit het leven je gewoon best wel tegen als je rechtstreek uit het ouderlijk huis een kamer probeert te vinden. Je moet dus doorbijten. Maar het komt goed. Iedereen vindt uiteindelijk een kamer.

Vraag jij je af hoe je iets in het Utrechtse studentenleven overleeft? Cantussen, bus 12, studentenjargon, of wil je gewoon een suggestie voor je Tinderbio? App je vraag/opmerking/flirt naar Nina op +31618975307. Je krijg gegarandeerd advies. Of je er iets mee kunt, laten we in het midden.