Ik blijf in Madrid, hoewel het advies is terug te keren

Sophie Martens in haar Madrileense studentenkamer, foto Sophie Martens

“Na mijn tussenjaar op een taalschool in Málaga in 2018 wist ik zeker dat ik ooit terug wilde keren naar Spanje. Ik behaalde daar mijn B1 certificaat in Spaans, en mijn leraren drukten me op het hart om verder te leren. Met nog een beetje extra inspanning zou ik weldra beter Spaans kunnen dan de meeste Spanjaarden, zo vertelden ze. Toen ik op uitwisseling mocht via UCU, was de keuze dus snel gemaakt. Hier in Madrid spreken ze immers het meest “zuivere” Castiliaans.

“Ik woon in een studentenwoning dichtbij het centrum van de stad. Normaliter zijn we met zes meiden, maar door de huidige omstandigheden zijn we nu nog met zijn vieren. We zijn allemaal internationale studenten, maar we spreken onderling vooral Spaans. Zij blijven voorlopig allemaal hier.

“Ongeveer een week geleden begonnen de eerste studenten te vertrekken. Ik wist meteen: ik ga hier niet zomaar weg, als de UU me terug wil, dan moeten ze me komen halen. Ik genoot zo van mijn Erasmusavontuur en wilde niet opgeven. Als ik nu naar huis ga, dan is er geen weg meer terug, want het reisadvies is negatief. Bovendien voelde ik me dit weekend een beetje ziek, dus toen wist ik zeker dat dit niet het moment was om te gaan reizen.

“Er geldt hier in Spanje de noodtoestand voor de komende vijftien dagen. Daarna moet het congres opnieuw instemmen met een verlenging. Gedurende die tijd mogen we niet naar buiten, alleen om boodschappen te doen of medicijnen te halen bijvoorbeeld. De overheid heeft al laten weten dat het waarschijnlijk nog wel langer gaat duren en dat het zou kunnen dat de grenzen tijdelijk dichtgaan. Tot nader order volgen we hier online lessen. Ik volg hier voornamelijk vakken in journalistiek, dus het is best een uitdaging als je dan niet naar buiten mag om bijvoorbeeld interviews te doen. De universiteit in Madrid heeft ons overigens aangeraden om te blijven, aangezien reizen leidt tot verdere verspreiding van het virus. De universiteit in Utrecht raadt ons daarentegen aan om naar huis te komen.

“Ik ben een beetje sceptisch over dat advies. Niemand kan mij hier mijn veiligheid garanderen, maar dat kunnen ze in Utrecht ook niet. Ik grapte laatst nog: ‘Ik heb liever corona in de zon!’ Van wat ik meekrijg, ziet het er ook niet zo rooskleurig uit in Nederland. UCU is het met me eens dat de situaties inderdaad niet veel van elkaar verschillen, en zij vinden het goed als ik hier blijf. Het geeft me de meeste kans om mijn studieprogramma succesvol af te ronden. Ook had ik al reisjes geboekt, naar het Baskenland en naar Barcelona, en ik hoop nog steeds dat ik die kan verzetten naar later dit semester. Het enige waar ik rekening mee moet houden is dat ik tijdelijk niet naar Nederland kan.

“Gelukkig maakt mijn omgeving zich niet zo veel zorgen. Ik sta met beide benen op de grond en mijn ouders ook. Ik houd iedereen dagelijks op de hoogte via mijn blog, dat neemt veel zorgen weg.”