Inwerkperiode

Van studenten in de universiteitsraad wordt al direct veel verwacht. Dan is het jammer dat het inwerken nog veel te wensen over laat, ontdekte Ellen Sinot.

Een jaar lang, 32 uur per week. Dat is hoeveel tijd er staat voor een lidmaatschap van de universiteitsraad. Laat het jaar effectief eens 40 weken hebben: dan moeten we dus 1280 uur besteden aan de universiteitsraad. Dat is een heleboel tijd om stukken te lezen, nieuwe initiatieven te ontplooien en een kritisch oogje in het zeil te houden. In de eerste weken wordt er al veel van studenten verwacht. Je zou dus zeggen dat er een goede inwerkprocedure is.

Helaas laat díe nog wel wat te wensen over. Op andere universiteiten krijgen studenten dagenlange training voor ze echt aan de slag moeten. Wij hadden een inleidend, groepsbindend inwerkweekend dat… ons niet per se goede medezeggenschappers heeft gemaakt. Toen we dus het werkplan voor dit jaar gingen opstellen, had het personeel veel meer inbreng. Want wisten wij veel. En de vergadertraining die (na de eerste vergadering) gepland stond? Die ging niet door: de organisator kreeg het niet rond. Op het moment gaat er daarom veel tijd zitten in het uitzoeken hoe dingen überhaupt werken. Zo bestaat er een netwerk medezeggenschap. Of eigenlijk, bestond. Volgens sommigen is dat opgenomen in de pr-commissie, volgens anderen in het voorzittersoverleg. Twee totaal verschillende dingen! En raad dan als student maar wie er wat mee moet doen.

Een verantwoordelijke hiervoor is niet aan te wijzen. En dat hoeft ook niet. Maar we nemen ons wel voor om het volgend jaar beter te regelen. Dat is meteen een van onze eerste puntjes als de raad. Herinner me gerust in maart nog eens aan deze column.

Gelukkig is er geen echt probleem. We hebben de tijd om onze draai te vinden en zijn intussen ook onze eigen plannen aan het opzetten en vorm aan het geven. Zo staan dit jaar e-lectures, arbeidsmarktoriëntatie, zichtbaarheid van medezeggenschap, beschikbaarheid van studieplekken en academisch Engels op het programma. En daarmee komt alles ongetwijfeld op zijn pootjes terecht. En mocht je ervan overtuigd zijn dat we iets héél belangrijks vergeten: e.sinot@uu.nl