Klimaatverandering: wat kan ik doen?

Onder het mom ‘verander de wereld, begin bij jezelf’ zet Ariënne Mulder zelf kleine stapjes om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Ze doet dat vooral om ook huisgenoten en studiegenoten bewust te maken van het gevaar.

Het gaat op dit moment niet zo goed met de wereld. Aanslagen, oorlogen, angst en een mensen op de vlucht.  Het gaat nergens anders meer over in de media, bij de koffieautomaat en zelfs tijdens mijn college hebben we het erover gehad. Belangrijk en terecht ook. Maar waar blijft de maatschappelijke discussie over een nog groter gevaar: de klimaatverandering?

Klimaatverandering heeft grote gevolgen voor het weer, de dieren en ook voor mensen. De stijging van de temperatuur op aarde veroorzaakt nu al bijvoorbeeld meer droogte, overstromingen en schade aan ecosystemen. Maar geen rede voor nog meer angst. Hier kunnen we namelijk allemaal wat tegen doen, maar dat gebeurt nog niet.

Een strenger klimaatbeleid is niet altijd economisch of politiek aantrekkelijk en we merken nu eigenlijk nog weinig van de effecten van het veranderende klimaat. Is dat ook een reden om er niks tegen te doen? Ik vind van niet. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Het is beter om te voorkomen dat aanslagen gepleegd worden, het is beter om te voorkomen dat mensen moeten vluchten en het is ook beter om te voorkomen dat de temperatuur op aarde nog verder stijgt. Tijd voor actie dus!

Onder het mom ‘verander de wereld, begin bij jezelf’ ben ik minder vlees gaan eten en dat is eigenlijk best een aanrader. De laatste paar maanden heb ik het vlees-vervangers-schap in de supermarkt gekeurd en vooral de Griekse caprese is echt een aanrader! Ook heb ik een zandlopertje in de badkamer opgehangen, om te voorkomen dat ik elke keer 10 minuten onder de douche sta. En ik probeer de droger wat minder te gebruiken.

Wat heeft dit op wereldniveau nu voor nut? Of vroeg je dat niet? Ik heb niet de illusie dat ik in mijn eentje de klimaatverandering tegen kan gaan en ik ben ook nog niet veranderd in een hippie.  Hoewel over dit laatste geloof ik twijfels bestaan bij mijn vrienden. Anyway, ik denk dat het wel helpt om er bewust mee om te gaan en er met anderen over te discussiëren. Mijn huisgenoot heeft mij in ieder geval overtuigd er beter op te letten en nu schrijf ik toch een stukje over klimaatverandering. Het lijkt dus te werken.

Ik vind dat hier ook een taak voor de universiteit ligt en dit gebeurt ook al. Vorige week heb ik een stukje geschreven over de Greenovation Challenge, een zoektocht naar duurzame ideeën om de universiteit te verbeteren,  en dit is al een mooi begin.

Toch denk ik dat we als universiteit en studenten meer kunnen doen. De kennis hiervoor hebben we in ieder geval in huis. Zo kwam ik er deze week achter dat Peter Kuipers Munneke, beter bekend als de weerman bij de NOS, bij ons op De Uithof zit. Kunnen wij niet mensen bewuster maken van de effecten en een maatschappelijke discussie op gang brengen?

Aankomende maandag wordt in Parijs de klimaattop gehouden, waar wereldleiders overleggen over een nieuw klimaatakkoord. Een perfecte tijd om in actie te komen. Diezelfde maandag wordt een global sit-down georganiseerd om aandacht te vragen voor het klimaat. Doe allemaal mee! Om 11.55 voor het Unnik-gebouw. Ik ben er in ieder geval te vinden.