Lunchen met water en melk

Kom daar eens om aan de UU: een volledige maaltijd in een universitair restaurant voor maar 2,50 euro. In Finland kan dat, ontdekt student Literatuurwetenschap Lola de Koning die Utrecht tijdelijk heeft ingeruild voor Helsinki.

Mijn buitenlandavontuur in Helsinki duurt inmiddels al twee weken. Met veel enthousiasme heb ik mij gestort in de introductiedagen en ging ik vrolijk met andere uitwisselingsstudenten van kennismakingsborrels naar oriëntatiebijeenkomsten en van Finse les naar welkomstfeestjes.

Al deze internationale contacten zijn natuurlijk ontzettend gezellig en leerzaam maar het gevolg is helaas wel dat mijn contact met locals en het ‘echte’ Finse studentenleven tot nu toe beperkt is gebleven tot een klein aantal (weliswaar memorabele) aanvaringen met dronken Finse mannen.

Toch is er een onderdeel van het Finse studentenleven dat verrassend snel een plekje heeft gevonden in mijn dagelijkse routine: de lunch. Lunchen doen Finse studenten niet met een zakje bruine boterhammen met kaas of een haastig gekocht broodje Mario, maar in zogenaamde UniCafes.

Dagelijks komen er duizenden studenten naar één van de 26 UniCafes die verspreid zijn over de stad. Hier eten ze een warme maaltijd, die curieus genoeg wordt gecombineerd met zowel een glas melk als een glas water. De meest simpele reden voor de populariteit van deze universitaire bedrijfskantines is geld: Finland is een duur land, en als student krijg je in een UniCafe voor een luttele 2,50 euro een volledige maaltijd. In een stad waar je in de gemiddelde kroeg 5 euro voor een biertje betaalt, is de keuze dan snel gemaakt.

Tijdens mijn pogingen te integreren in het lokale studentenleven, viel mij op dat de UniCafes. – voor zover ik dat na twee weken kan beoordelen - ontzettend Fins zijn. Finnen zijn milieubewust en onafhankelijk en hebben hun zaakjes, met een beetje hulp van de overheid, goed voor elkaar. En dat is dus terug te zien in de UniCafes.

Alle 26 restaurants bieden drie verschillende maaltijden aan (vlees, vis en vegetarisch) en overal is het menu elke dag anders. Ze gebruiken zo veel mogelijk lokale producten en besteden veel aandacht aan gezond en gevarieerd eten.

Het eten verloopt geordend en efficiënt net als het opruimen van de vaat. Afval wordt keurig gescheiden en in door de overheid gesubsidieerde vuilnisbakken gedaan.

Ik heb nog een lange weg te gaan voordat ik dit vreemde land vol sauna’s, meren en bossen enigszins zal begrijpen. Maar als ik bij een UniCafe met een dienblad in mijn hand in de rij sta, voel ik me stiekem toch al een heel klein beetje Fins.