Maart, de maand van de onrust

Maart is een maand van optimisme en van plannen maken, constateert Jildou Fabriek. Scholieren oriënteren zich op hun universiteit, studenten denken na over het vervolg van hun studie. En wie weet, denken ze wel aan een bestuursjaar.

Het is weer maart, en dat is niet zomaar de derde maand van het jaar. Maart is veel meer dan dat. Het is de maand waarin de eerste mooie dagen gaan komen, de tuinartikelen bij de HEMA weer in de schappen liggen, de hardloopvoornemens van januari toch echt uitgevoerd worden, fietsers uitbundig liedjes fluiten en bij de eerste zonnestralen de terrassen al volstromen. Dit alles wordt overigens wel overschaduwd door griepgolven en meer nachten met vorst dan dagen met zon, maar de eerste lentekriebels zijn verspreid, en zelfs de zomer lonkt een beetje.

Maart is namelijk ook de maand van de planning. Juist door de gedachte aan de zomer worden de eerste schetsen van de vakantie uitgezet, dwalen de gedachten tijdens college af naar picknicken in het park, het kiezen van een reisbestemming en het opstellen van een lijst van boeken die je tijdens die periode allemaal wilt gaan lezen (dit laatste alleen in mijn geval).

Op de middelbare scholen wordt ook gedroomd. De laatste weken als laatstejaars gaan in, de examens naderen met rasse schreden en er moet een studie uitgekozen worden. Daar spelen universiteiten goed op in. Open dagen, meeloopdagen en zelfs de eerste matchingsdagen vinden plaats om elke aankomende student op de goede plek te krijgen. Een aantal scholieren houdt de ogen nog even dicht, eerst die toetsen maar eens doorkomen, maar zij worden later wel gevangen in het studiekeuzenet.

Voor veel studenten staat deze periode ook in het teken van het volgende academische jaar. Actief en ambitieus Utrecht kijkt rond. Besturen van verenigingen, raden en andere organisaties hebben opvolging nodig, de zoek- en sollicitatiecommissies zijn in volle gang, mogelijke opvolgers worden gestrikt voor een uitgebreide kop koffie of worden zonder pardon in een hoek gedrukt: “Zeg, heb je wel eens aan een bestuursjaar gedacht?” Motivatiebrieven en cv’s vliegen over en weer, en ook deze (aankomende) bestuurders en medezeggenschappers dwalen weg in colleges, dromend over nieuwe plannen en de tientallen keuzemogelijkheden. Wellicht is maart nog een beetje vroeg om het volgende jaar al vast te leggen, maar opvolging is essentieel en voor je het weet mis je de boot van actievelingen, die niet wisten dat ook jij een vacature had.

Maart is dus wisselvallig, maar barst van optimisme en vooruitzichten. Aan de horizon verschijnt mooi weer, een nieuwe studie, die grote reis of misschien wel je droomfunctie. Ondertussen is het wel belangrijk de kop erbij te houden tijdens colleges, want anders komt er van bovenstaande natuurlijk niets terecht. Wacht maar, al dat moois komt heus wel. De lente staat al voor de deur.