Mee op studieavontuur!

Bioloog Freek van Gent moest wel even slikken toen hij zag dat ook zijn studie in de crepeer-index vermeld stond. Biologie is heel wat meer dan wat Freek Vonk laat zien. Dankzij deze columns is Freek van Gent genomineerd als campuscolumnist.

Het was even schrikken toen ik laatst de NRC las: Mijn studie biologie staat als negende genoteerd in de zogenaamde “crepeer-index”. Deze index geef aan bij welke studies de afgestudeerden na anderhalf jaar minder dan negenhonderd euro per maand verdienen. Usual suspects zoals kunst- en cultuurstudies had ik wel verwacht, maar baanbrekende onderzoekers in spe zoals mijn mede-biologen en ik? Dat deed me wel even slikken. Gelukkig kwam er wat rust uit een, gezien zijn reputatie, nogal onverwachte hoek: collega Freek Vonk.

Geen kwaad woord over het onuitputtelijke enthousiasme van de slangenbezweerder, maar iedere keer als ik hem door het regenwoud zie hollen vraag ik me toch af hoe de gevestigde wetenschap gediend is door zijn capriolen. ‘Apies kijken en lieveheersbeestjes tellen zeker?’ vroeg mijn grootmoeder destijds toen ik besloot biologie te gaan studeren. Het kostte veel moeite om haar uit te leggen dat biologie veel diverser is dan wat Vonk ons op televisie laat zien. Ik snap dat een achtervolging van een wild beest - al dan niet begeleid door jungletrommels - spannender beeldmateriaal oplevert dan een petrischaal waarin micro-organismen groeien, maar het moment dat ze middels zo’n jungleavontuur een nieuw antibioticum vinden moet ik nog meemaken.

Als een soort tropenvirus lijken kinderen ook te worden aangestoken door Freek en zijn eeuwige zoektocht naar gevaar en sensatie. Waar ik me nog kan herinneren dat ik vroeger best het stokje van Batman wilde overnemen, willen veel kinderen tegenwoordig Freek Vonk worden (lees: bioloog). Hoewel de verkopers van kaki gekleurde korte broeken waarschijnlijk hun handen dichtknijpen, kan ik me voorstellen dat de jungle op een gegeven moment wel verzadigd is met de nieuwe Freeken. Dat niet alleen. Ik vermoed dat subsidieerders en investeerders hun geld liever besteed zien aan de ontwikkeling van een nieuw vaccin, dan aan de zoveelste bevestiging dat slangen nog steeds griezelig zijn.

Ik denk daarom dat het een goede zet is geweest dat de Career Services zijn opgericht door de UU. Hoewel het wellicht confronterend kan zijn dat jij niet de nieuwe Freek kan worden, kan het je wel veel tijd en moeite schelen. Tijd die je ook anders had kunnen besteden. Om bij de biologie te blijven, het Living Planet Report van het Wereld Natuur Fonds schetst een sombere toekomst. Het rapport stelt dat we heel dicht tegen een nieuwe massa-extinctie van dier- en plantensoorten zitten, mocht de mensheid de huidige koers blijven varen.

Ondanks dat we steeds meer bekend raken met begrippen als duurzaamheid, hebben we nog genoeg te leren over hoe we zorgvuldiger kunnen omgaan met de natuur. Het is dan ook om die reden dat ik de aankomende biologiestudenten wil vragen om een verstandige keuze te maken binnen het vakgebied. Kies een richting waarmee je de natuur en haar bewoners kan beschermen en behouden, in plaats van er alleen maar naar te kijken en achteraan te rennen. Zorg er via die weg voor dat onze Freek zijn werk nog lang kan blijven doen. Want een televisieserie over petrischaaltjes is toch minder sensationeel.