Nureddin

Volgens het CBS neemt eenzaamheid toe met het ouder worden. Boven de 65 is meer dan 40 procent van de mensen eenzaam, en boven de 75 is dat zelfs meer dan 50 procent. (Volksgezondheid en zorg, 2021) Een goede partnerrelatie beschermt tegen emotionele eenzaamheid, maar helaas eindigt meer dan één derde van de huwelijken in een echtscheiding. (CBS, 2019) Ook blijkt uit onderzoek dat 55-plussers gemiddeld vaker drinken dan jongeren.  (VNN, 2017) Eén van de belangrijkste oorzaken die men zelf hiervoor aangeeft kun je zelf al raden – eenzaamheid.

Met dit in mijn achterhoofd probeer ik me in jou te verplaatsen. Ik noem je Frits. Het is elf uur ‘s avonds. Je komt uit een of ander bruin café, waar je met andere gepensioneerden hebt geprobeerd om je eindeloze vrijdagavond in de bodem van je glas te smoren. Met jullie overvloed aan tijd en het internet hebben jullie jezelf omgeschoold tot wijsgeren. Maar niemand in dit land heeft nog respect voor ouderdom. Tanya Hoogwerf, raadslid van Leefbaar Rotterdam, bracht dat pijnlijk aan het licht toen ze liet zien dat ouderen doelbewust worden gepakt bij overvallen, geweld, en berovingen – en dan voornamelijk door allochtonen (Willemsen, 2018). Daarnaast worden immigranten gratis verzorgd, terwijl landverraders zoals Groenlinks en D66 dat met jouw zuurverdiende pensioen bekostigen. Iedereen is tegen jullie.

Je ex-vrouw heeft je vijf jaar geleden verlaten voor een ander. Je zoon woont in het buitenland en belt ongeveer één keer per maand, maar de band is verwaterd. Thuis wacht niets op je behalve een stapel vuile borden. En terwijl je daarheen fietst, zie je één van die buitenlandse indringers voorbij lopen, ineengedoken achter zijn dikke zwarte baard, op weg naar een of ander misdrijf. Je weet dat je eigenlijk moet oppassen, maar de jenever is naar je hoofd gestegen.

En jij, Nureddin, jij wiens naam ik niet heb verzonnen, bent de jongen die op straat loopt. Je komt terug van de bank, omdat je vóór tien uur geld moest overmaken naar een van je weinige Nederlandse vrienden. Hij is op reis in het buitenland, werd daar bestolen, en kan nu nergens heen. Zijn andere – Nederlandse – vrienden zijn aan het feesten op deze vrijdagavond en hadden ‘geen tijd’ om te helpen. Hoewel je zelf ook van een goed feestje op vrijdagavond houdt, verbaast dit gedrag jou. Het lijkt alsof niemand hier meer wat voor elkaar over heeft. Ja, individuele vrijheid is goed als het ervoor zorgt dat niemand onderdrukt wordt, dat iedereen vrij is om zijn mening te uiten, en dat liefde op elke manier mag worden gevierd. Jouw familie is niet voor niets naar Nederland verhuisd.

Toch lijkt het alsof empathie en respect soms voor vrijheid worden opgeofferd. Kijk maar hoe veel ouderen door hun kinderen en kleinkinderen verwaarloosd worden. Kijk maar naar alle partners die elkaar op elke mogelijke manier bedriegen. Dit staat in scherp contrast met de Turkse gewoonten, waar het huwelijk heilig is, waar het inkomen van jongere generaties binnen families wordt gedeeld, en iedereen zelfs moet opstaan uit respect wanneer de oudste man binnenkomt.

Tussen beide culturen zwerf jij rond in een niemandsland. Het is er eenzaam, en koud op straat. Toch blijf je strijden tegen het verlangen om een kant te kiezen.

Dus wanneer een Hollandse opa vanaf zijn fiets “vuile terrorist” naar je roept, raken de woorden diep. Binnen twee seconden heb je hem bij zijn kraag van zijn fiets getrokken.

Je studeert rechten en weet heel goed welke straffen op mishandeling staan. Bovendien is deze man oud, en je herinnert je – ondanks je woede – dat je daar respect voor hebt. Daarom haal je diep adem, spreekt je hem aan met ‘u’, en vertel je hem hoe veel pijn het je doet dat hij je zonder reden uitscheldt.

Van dichtbij weerspiegelen zijn ogen het niemandsland om jullie heen. Jullie zijn hier samen, in het donker.

In plaats van zijn gezicht breek je zijn vooroordelen.

Én je hand, uit frustratie, tegen een muur, wanneer je weer alleen bent.

Volksgezondheid en Zorg. (2021). ‘Eenzaamheid naar leeftijd.’
CBS. (2019). ‘Hoeveel huwelijken eindigen in een echtscheiding?
Verslavingszorg Noord Nederland. (2017). ‘Ouder worden en alcohol  drinken: kan het kwaad?’. Whitepaper.
Willemsen, W. (2018). ‘Dieven roven voornamelijk blanke ouderen – dit racisme wordt genegeerd!’ De Dagelijkse Standaard.