Onderwijs aanpassen voor de NS is van de zotte

Het is vreemd dat de NS haar probleem afwentelt op de studenten, stelt docent Dries van Oosten. De kosten liggen dan namelijk bij docent en studenten en de baten zijn voor de NS.

Groot was de verontwaardiging bij studenten toen ze niet waren uitgenodigd voor het overleg tussen de NS, de hogescholen en de universiteiten. Overleg over het plan om de college-uren meer te spreiden zodat studenten niet meer in de spits zouden rijden.

Studenten kondigden daarom het NK Treinreizen aan. Ze zouden met z'n allen in de spits in de trein gaan zitten om de NS een lesje te leren. En wat een grootspraak was er vervolgens van de NS; alle studenten zaten immers iedere ochtend al in de trein en de NS kon dat heus wel aan. Ik weet niet precies wat ik lachwekkender moet vinden, de laconieke reactie van de NS of het feit dat het gisterochtend zeer rustig was in de treinen.

Wat vervelender is, is dat deze klucht de aandacht afleidt van wat er hier gebeurt. Het is namelijk inderdaad vreemd dat de NS haar probleem (een tekort aan materieel) afwentelt op de studenten. Vreemd, maar helaas zeer herkenbaar. We willen namelijk allemaal excellent hoger onderwijs, maar de lijst met randvoorwaarden die we daaraan stellen, is erg lang.

In Utrecht hebben we al een tijd ruimere collegetijden, zodat er ook 's avond college kan worden gegeven. Dit moet leiden tot een efficiënter gebruik van de zalen. Ook plannen wij onderwijs steeds centraler, om zo leegstand van zalen te voorkomen. Het gevolg is vaak dat een docent vier werkcolleges tegelijk in verschillende gebouwen moet begeleiden en een student tussen 12.45 en 17.00 uur zit te wachten totdat het werkcollege begint.

En niet alleen de student is de dupe van dergelijke strapatsen; ook de promovendus die het werkcollege begeleidt of de docent die college geeft tussen vijf en zeven, moet thuis uitleggen waarom hij/zij er niet is tijdens het eten.

Als universiteit kunnen we kijken of de kosten en baten van een dergelijk beleid tegen elkaar opwegen. Als we inderdaad door efficiënter zaalgebruik genoeg geld uitsparen om een extra collega aan te stellen, kan dat positief werken voor de kwaliteit van ons onderwijs. Echter, als docent en studenten van 17.00 tot 19.00 uur met holle ogen naar het bord zitten te staren, houden we onszelf voor de gek. Uiteindelijk is dit een keuze die we als universiteit voor onszelf moet maken.

Maar dat het onderwijs zou moeten worden aangepast om het probleem van de NS op te lossen, is echt van de zotte. De kosten liggen dan namelijk bij docent en studenten en de baten zijn voor de NS. Het maken van een dergelijke afwenteling past niet bij de ambitie die wij in Nederland hebben voor onze hoger onderwijs.