Roosterstruggles

Alweer meer dan een maand mag ik mijzelf een Salmantina noemen; een inwoner van Salamanca, de bekendste studentenstad van Spanje. De eerste weken heb ik mijzelf vermaakt met vakantie vieren en een Spaanse taalcursus volgen, en hoewel die periode nog veel langer had mogen duren, was het tijd om weer aan het werk te gaan. Sinds maandag 19 september zijn de colleges hier begonnen, en dat… gaat een beetje anders in zijn werk dan in Utrecht.

Voor buitenlandse studenten geldt namelijk dat de eerste twee weken van elk semester worden gezien als oriëntatieperiode. Studenten kunnen alle vakken uitproberen om zo de beste keuze te maken, want die keuze is enorm. Toch worden de opties enigszins ingeperkt door alle factoren waarmee je rekening moet houden: of het thema niet al in Utrecht is behandeld, de verstaanbaarheid van de docent, en natuurlijk moet je op overlap in je rooster letten.

Juist dat laatste punt is het lastigst. In tegenstelling tot aan de UU is het collegejaar hier niet opgedeeld in blokken, maar enkel in semesters. Daarnaast zijn vakken niet altijd 7,5 studiepunten waard, maar verschilt het aantal punten: er zijn vakken die 3, 4,5 of 6 EC waard zijn. Als gevolg van deze combinatie heb je gedurende een half jaar minimaal 5, maar vaak wel 6 of soms zelfs 7 vakken. Hierdoor is de kans op overlap natuurlijk een stuk groter dan wanneer je slechts twee vakken naast elkaar volgt.

Om het nog onhandiger te maken, werken ze hier niet met timeslots zoals in Utrecht, maar hebben alle vakken hier verschillende roosters. Vakken kunnen bestaan uit twee keer per week twee uur les, of bijvoorbeeld uit vier dagen per week één lesuur. Er is geen logisch verband en daardoor is de kans groot dat twee vakken elkaar deels overlappen.

Sinds ik ben begonnen aan deze puzzel waardeer ik de roosterindeling van de UU een stuk meer. Altijd minimaal twee uur les en nooit voor één uurtje naar college moeten komen. En dankzij de timeslots in Osiris in één oogopslag kunnen zien of een vak overlapt of niet. Wat een luxe!