SMS ACHT of VIER AAN spatie [NAAM ROEIER]

Misschien ziet John de Mol wel wat in The Rowers of Holland. Kaj Hendriks zit midden in de selectieprocedure voor Londen 2012.

Veel televisieprogramma´s zijn groot geworden dankzij live shows waarin ook het publiek een stem had. Deze publieksstem bepaalt samen met de beoordeling door de ‘coaches’ en/of presentator(en) de uiteindelijke winnaar. Met een dergelijke succesformule zou je het aantal beoefenaars van bepaalde sporttakken misschien ook wel kunnen vergroten, met wie weet welke positieve gevolgen voor de Nederlandse prestaties internationaal gezien. Ik vraag me vooral af hoe de selectie er bij ons uit zou komen te zien als iedereen mocht stemmen.

Als er live shows zouden zijn geweest rondom onze selectie, dan zou op de televisie de spanning ook wel te voelen zijn. Op dit moment zijn we op trainingskamp in Italië om de laatste trial (testrace) te varen, waarna de werkelijke seat (één-tegen-één) races beginnen. Hierbij zal bepaald worden wie er in de acht (met stuurman) zullen roeien, welke roeiers in de vier (zonder stuurman), welke in de twee (zonder stuurman), en tenslotte wie er mogelijk meegaan als reserves naar Londen.

Wie tegen wie geracet wordt, hangt van een flink aantal dingen af.  Kort samengevat zijn dat prestaties uit het verleden (denk aan grote internationale toernooien) en prestaties op wedstrijden, testmomenten en trainingen gedurende dit seizoen. Daarnaast hebben de coaches, die de uiteindelijke selectie bepalen en bespreken met de technisch directeur, een indruk van de inzet van een individuele roeier en zijn houding ten opzichte van anderen. Ook beschikken zij over gegevens van combinaties van roeiers die samen goed roeien of juist minder.

Dit jaar hebben de coaches ook iets nieuws verzonnen (en vandaar ook mijn inleiding): iedereen heeft in de afgelopen periode voor zichzelf een indeling mogen maken van de Olympische ploegen. Het is onduidelijk of wellicht ‘geheim’ wat ze er precies mee gaan doen, maar we gaan ervan uit dat dit informatie geeft over de vraag welke andere roeiers de roeiers zelf het meest vertrouwen.

Bovendien vinden de meeste roeiers het prettig om ook eens ‘gehoord’ te worden, om ook eens hun visie –over iets ´onaantastbaars´ als de selectieprocedure – te kunnen delen met de coaches. Het was dan ook even het gesprek van de dag. Iedereen was en is benieuwd naar de opstelling die anderen hebben ingestuurd. Op die manier leek het wel wat weg te hebben van een televisieprogramma, want wie wordt er naar huis gestuurd en mag niet mee naar Londen?

Gelukkig wordt er niet zo zwart/wit gehandeld en zijn we nog hard aan het trainen om iedereen zo goed mogelijk aan de start te krijgen van de laatste races. We willen we er zo zeker mogelijk van zijn dat de beste ploegen samengesteld worden. Dus geen verdere invloed van buitenaf of inmenging van publiek.

Want, mocht onze selectie een stemming worden als in een televisieprogramma, dan zou er zeker te veel tijd verloren gaan. Ten behoeve van de kijkcijfers wordt de winnaar meestal pas bepaald na vele wekelijkse uitzendingen. Wij willen al over twee weken in de nieuwe opstellingen aan de laatste periode richting Londen kunnen beginnen!