Snel afstuderen en oprotten

De nieuwe verdiepingspakketten bij Geesteswetenschappen geven Syme van der Lelij een dubbel gevoel. Vooral tweedejaars krijgen het idee dat ze zo snel mogelijk moeten afstuderen en oprotten.

Shakespeare het ene blok, linguïstische varianten van Engels het andere, gevolgd door een educatieve minor en een cursus vertalen. Engels en ook andere studies binnen Geesteswetenschappen kenmerkten zich tot voor kort door hun grote keuzevrijheid. Studenten richtten hun studie in zoals zij dat wilden. Het voordeel is dat je van alle gebieden wat mee kunt krijgen. Het nadeel is dat je zonder duidelijk plan en enige richting een diploma kunt halen.

Daarom werkt Geesteswetenschappen vanaf dit jaar met zogenaamde verdiepingspakketten. In plaats van alle vrijheid, kiezen studenten nu een pakket bestaande uit vier vakken met een onderliggend thema. Dit zou meer structuur aanbrengen in een studie, maar gaat ten koste van de keuzevrijheid. Nu deze hele vernieuwing van start is gegaan, kan er een eerste balans worden opgemaakt.

Als eerste valt op dat het een behoorlijke kluif moet zijn geweest om cursussen te vinden die bij elkaar passen. Bij sommige pakketten lijkt dit niet helemaal gelukt. Hierdoor zitten sommige studenten minder geïnteresseerd en gemotiveerd bij vakken omdat ze die anders nooit hadden gekozen. Daarnaast zegt dat iets over hoe geforceerd dit besluit is geweest: als de pakketten onsamenhangend zijn, waar zit dan precies de verbetering?

Er is behoorlijk gesneden in het cursusaanbod. Logisch: er worden binnen de verdiepingspakketten minder vakken aangeboden- vier in het geval van de opleiding Engels. Maar ook jammer: er zijn nu vakken verdwenen waar ik van heb genoten en veel van heb geleerd. Inherent aan het systeem is dat de groepen groter worden en het onderwijs dus minder persoonlijk is.

In de tussentijd voelen veel tweedejaars zich gepasseerd. Volgend jaar, in hun derde jaar, is er nauwelijks aanbod meer over. De studieplanningen die al gemaakt zijn, kunnen overboord. Als zij enige vorm van studievertraging oplopen, worden ze meteen hoofdpijndossiers. Zo snel mogelijk afstuderen en oprotten, is het gevoel wat zij op dit moment bij van de universiteit krijgen.

De verdiepingspakketten geven me een dubbel gevoel. De meeste studenten zal het goed doen: het systeem is simpeler en de kans op mislukking kleiner. Het grootste probleem ligt echter bij de ambitieuze studenten die van alles een graantje mee willen pikken en hun horizon willen verbreden. Zij worden beperkt in hun studieplanning.