Stad en universiteit trekken samen op

De burgemeester van Utrecht, Aleid Wolfsen, nodigt de nieuwe collegevoorzitter van de UU uit voor een fietsrit door de stad.

Geachte mevrouw Oudeman,

Mag ik u allereerst welkom heten in onze mooie stad? Een stad die er bij nadere kennismaking - dat weet ik uit eigen ervaring - alleen maar mooier en veelzijdiger op wordt?

Als collegevoorzitter en burgemeester trekken wij in die mooie stad vaak samen op. Op bijzondere momenten, zoals de Dies Natalis van de universiteit en de verwelkoming van de nieuwe eerstejaars studenten in augustus. Maar ook bij vele andere officiële gelegenheden in en buiten de stad.

Dat wij ceremonieel vaak samen optrekken, staat symbool voor de verknooptheid van gemeente en universiteit. Die gaat veel verder dan de constatering dat een vijfde van de Utrechters student is. En ook veel verder dan de constatering dat de universiteit hier in Utrecht - zowel in de stad als in De Uithof - eigenaar is van veel grond en vastgoed.

Sterker nog: als er twee organisaties symbiotisch samenleven, zijn het Gemeente en Universiteit Utrecht. Een universiteit die - jaar na jaar - met haar kwaliteit als beste universiteit van Nederland vele studenten trekt. In een stad die, onder meer door de uitstekende culturele en sportvoorzieningen, sinds jaar en dag één van de aantrekkelijkste plaatsen van Nederland is om te wonen.

Eén van de onderwerpen op onze gemeenschappelijke agenda is studentenhuisvesting. Onze ambities op dat vlak zijn hoog. En waar wij elkaar vaak zullen tegenkomen, is het Utrecht Science Park in De Uithof. Daar werken wetenschap en bedrijfsleven aan hun eigen symbiose, die wij als gemeente maar al te graag zien vanwege de hoog gekwalificeerde werkgelegenheid die zij oplevert.

Reden voor ons beiden om actief te blijven voor de acquisitie van mooie bedrijven en instellingen. En omdat het succes van het Science Park onder meer afhangt van een goede bereikbaarheid, besteden we een paar honderd miljoen euro aan de aanleg van een tram en wordt er een fraaie P&R gebouwd.

Maar ik merk dat ik in deze 'open brief' aan u al direct het diepe in ga. Terwijl we elkaar nog niet eens hebben ontmoet en het nog niet eens allemaal aan u heb laten zien: onze historische binnenstad met zijn grachten, werven en Dom, ons Stationsgebied dat een grootscheepse metamorfose ondergaat, onze A2-tunnel in Leidsche Rijn, waar dit weekeinde de feestelijke herdenking van 300 jaar Vrede van Utrecht begint, de vele gezellige Utrechtse cafés waar studenten niet alleen te gast zijn maar ook werken, ons Stadion Galgenwaard, thuishaven van FC Utrecht, waar in juli het Europees Jeugd Olympisch festival van start gaat…

De beste manier om het allemaal te ontdekken - wijk voor wijk, buurt voor buurt - is op de fiets. Mag ik u uitnodigen…?

mr. A. Wolfsen
burgemeester