Studentes in Florida krijgen gratis drank

Het stadion van de Gators van de universiteit van Florida

De eerste lesweek zit erop. Zes gemotiveerde studenten aan de University of Florida durven het aan om de komende vier maanden met mij als Teaching Assistant de Nederlandse taal en cultuur te ontdekken. Het verbaast veel mensen dat er überhaupt Amerikanen bestaan die onze taal willen leren spreken. WAAROM NEDERLANDS?

Toch hebben ze allemaal een goede reden voor hun keuze: de één is geboren in Nederland, de ander heeft een Nederlandssprekende vader en weer een ander een oom die in Nederland werkt. Maar bovenal vinden de studenten de Nederlandse taal anders, interessant en dus uitdagend. Een groot verschil met de studenten in Nederland is dan ook dat ze stuk voor stuk erg gemotiveerd zijn om deze taal onder de knie te krijgen. Maar dat moet ook bijna wel als je meer dan 6000 dollar collegegeld per jaar betaalt (!).

Nu lijkt dat alsof de studenten hier 24/7 studeren, maar dat is slechts schijn. Ze zijn weliswaar prestigieuze studenten, maar feesten doen ze ook zeker! Deze campus is één van de grootste in heel Amerika - zo'n 5 vierkante kilometer - en het is dan ook niet zo gek dat er veel te beleven is in de universiteitsstad Gainesville.

Zo zijn de kroegen hier vrijwel elke nacht open (weliswaar ‘maar’ tot 2 uur ’s nachts), drinken vrouwen bijna overal gratis (is het geen lady’s night, dan betalen de mannen hier graag je drank), is er elke avond wel ergens op de campus bij een random activiteit FREE PIZZA te scoren (Domino’s is de grootste sponsor van de UF), staat op zaterdag de hele campus op zijn kop wanneer de Footballers – ook wel Gators – en de cheerleaders in actie komen – en dit laatste fenomeen wordt standaard vooraf gegaan door het zogenaamde ‘tailgaten’, wat zoveel betekent als barbecuen, veel zuipen en spelletjes spelen. Ook kan er overal te allen tijden gratis worden gezwommen en gesport in verschillende fancy sportscholen.

Studenten die de campus beu zijn, kunnen zich hier overigens ook goed vermaken buiten de campus. Alleen al in de mega Wallmart met onvoorstelbaar veel verschillende cornflakes, pindakaas, chips, enzovoort. Daarnaast heb je in de buurt van de universiteit ook nog prachtige natuurwaterbronnen (springs) waar alle Amerikaanse toeristen komen om te tuben, wat er vrij hilarisch uitziet. Dan is er nog Lake Wauberg, een prachtig meer waar je vrijwel alle watersporten gratis kunt beoefenen plus diverse surfstranden. Ik vermaak me hier dus wel de komende maanden!