Studeren in een grote snoepwinkel

De universiteit is een grote snoepwinkel. Het lijkt er alleen op dat de meeste studenten de lekkerste lollies en stroopwafels niet kunnen vinden. Hier een korte routegids langs de leukste activiteiten van de universiteit naast je studie.

Studeren is in Nederland voor Europese studenten relatief goedkoop. Daardoor lijkt het soms dat studenten zich niet goed realiseren wat de universiteit allemaal te bieden heeft buiten de studie. Zitten jonge studenten wellicht nog te veel in het schoolse "als het niet verplicht is ga ik niet"? Of is iedereen te druk met zijn of haar studentenvereniging of met Netflix kijken? Voor diegenen die wel eens wat anders willen, hier een korte routegids door de snoepwinkel die universiteit heet.

Volg eens een cursus Singer-Songwriter
Parnassos is wellicht het leukste cultuurcentrum van Utrecht, nee, de wereld! Hier kan je cursussen volgen over presenteren, zang, dans, en theater. Wat dacht je van een cursus Singer-Songwriter? Of Flow Yoga of Buikdansen? De meeste van deze cursussen zijn goed bezocht en kosten minder dan 100 euro voor 10 avonden. De menukaart van Parnassos is hier te vinden.

Ga sporten en kom van je luie kont
Uitgenetflixt? Single? Eet je vaker chips dan echte aardappels? Ga eens kijken bij Olympos voor een beetje beweging! Of je nu kiest voor Krav Maga(stoere mannen en sterke vrouwen), TopRope klimmen(vrolijke mensen in rare posities met veel spierpijn), of Piloxing, Olymposis een wereld op zichzelf waar je als student makkelijk instroomt. En dan noem ik nog niet eens alle zeer actieve verenigingen rondom Olympos. Hier de wandelroute door het sportpad van de snoepwinkel.

Woon eens een promotie bij
Je wist het misschien niet, maar aan de universiteit wordt onderzoek gedaan. Je hoopt natuurlijk dat dit gebeurt door verstrooide professoren met rare kapsels, maar helaas. Het loopwerk wordt gedaan door promovendi: hard werkende bollebozen die zonder uitzicht op een wetenschappelijke carrière alles geven tegen een slecht salaris om een steentje bij te dragen aan onze vooruitgang en beschaving. En de culminatie hiervan? De openbare promotie. Wanneer kan je er eentje bijwonen? Bijna elke dag (hier het menu)! Wat dacht je van "Geloofwaardige virtuele mensen creëren" of "Psychisch welzijn van jonge dierenartsen"? De sessies zijn 45 minuten en omgeven van formaliteiten die alleen al het bezoeken waard zijn.

Kies eens een raar vak
Je zult het niet geloven, maar de vakkenpagina van jouw studie is niet de enige lijst met vakken in de wereld. En je mag, met zekere beperkingen, elk vak binnen de universiteit volgen! Wat dacht je bijvoorbeeld van "ICT-Entrepreneurship" (periode 4), mijn eigen vak waarbinnen studenten in 10 weken een bedrijf moeten starten rondom een ICT innovatie? Of de vakken "Social Networks", "Creative Urban Technologies", en "Food and Airborne Funghi"? Ze staan allemaal op de menukaart in Osiris.

Begin eens een onderneming
Ben je blut? Heb je een onwijs goed idee waar je je mond niet over kan houden? En zegt iedereen dat het je nooit lukt en dat je toch niet van de bank af komt? Ga eens praten bij Utrecht Inc, onze eigen business incubator. Succesvolle voorbeelden uit die tuin zijn Distimo (recent verkocht voor Ferrari-geld), Solease, Site2Mobile, en vele anderen.

Woon eens iets bij
De universiteit is één groot forum. Dagelijks vinden er lezingen, discussies, en evenementen plaats waar jij als expert of leek mee mag kletsen. Zie wederom de universiteitsagenda. Je kan bijvoorbeeld eens iets leren over "de kunst van het spreken" in een interactieve lezing.

En waarom toch zo onze waar aanprijzen? Omdat een blije student een goede student is. En daar gaat het mij om.

Weet jij nog iets anders leuks om te doen in de context van de UU? Reageer in de comments.