Vakantie vieren of studeren

Eerst SanFrancisco, San Diego, & Los Angeles en dan nachten doorhalen voor de finals.

San Diego, San Francisco, Los Angeles, ik heb sinds het begin van januari al diverse roadtrips langs de Californische kust gemaakt. Op de planning staan nog: Las Vegas, een bezoek aan Hawaii en een stedentrip naar New York City. En nee, ik maak geen tour door Amerika, ik studeer hier slechts een half jaar.

Iedere student in het buitenland heeft met deze struggle te maken. Studeren, of toch genieten en het land leren kennen, of allebei een beetje. Ik als fanatieke geografiestudent wil graag alles zien van de plek waar ik woon - je moet het land waar je een half jaar verblijft immers wel een beetje leren kennen. Anderzijds wil ook ik vakken halen (met goede resultaten) en leren van de academische ervaring aan de andere kant van de wereld.

Mijn compromis was om dit weekend - twee weken voor de zeer gevreesde finals - een roadtrip naar San Diego te maken. Ik en wat andere exchange studenten hadden onze tijd natuurlijk moeten besteden aan studeren in de bibliotheek, maar de stranden, de zon en de parken waren toch te aantrekkelijk voor ons. Bovendien, wie begint er nu écht twee weken van te voren met studeren? Last moment stress en nachten doorhalen; dat heeft immers wel iets.

Het is niet alleen moeilijk de verleidingen tot tripjes te weerstaan, ook het strand en de bergen lonken: hiken, surfen, suppen, cayakken, zwemmen en zeilen. Het komt dan ook regelmatig voor dat er voor of na het college een duik wordt genomen in de oceaan, niks om over te klagen. Deze sfeer is ook aanwezig op de universiteit, waar vakken als Surfing, Geography of Surfing en Californian Beaches in perspective de normaalste zaak van de wereld zijn.

Dit alles doet niks af aan de kwaliteit van de colleges die hier worden gegeven, de vakken zijn interessant en het niveau is hoog en de werkdruk aanwezig. Maar het land kennen waarin je woont is ook belangrijk. Bovendien besef ik me dat ik waarschijnlijk nooit meer zo dichtbij de Stille Oceaan zal wonen tussen San Francisco en Los Angeles is. Het is een unieke tijd, waar best van genoten mag worden.