Veldonderzoek en beeldvorming

Jesse en Vincent in Afrika in 2015.

Masterstudenten Jesse en Vincent Oberdorf gaan veldonderzoek doen. Natuurlijk in Afrika, het continent waaraan ze hun hart hebben verpand en waar ze in 2015 een half jaar hebben rondgereisd. Voor DUB berichten ze de komende maanden uit Zimbabwe en Ghana. Over werken in het veld, maar vooral over andere zaken…

Terug naar het continent. Ruim anderhalf jaar nadat mijn broer en ik vanuit Namibië vertrokken na een reis van zes maanden, keren we terug naar Afrika. Tussen februari en juni van dit jaar wagen wij ons aan een veldonderzoek als onderdeel van onze opleidingen. Vincent gaat voor de master International Development Studies naar Ghana. Daar gaat hij de sociale impact van nieuwe technologie in landregistratiesystemen te onderzoeken. Ik zal in diezelfde periode naar Harare afreizen om onderzoek te doen naar de motivatie van sociale activisten in Zimbabwe voor de master Conflict Studies and Human Rights.

In 2015 gingen mijn tweelingbroer en ik op reis. We kozen voor het ons toen nog onbekende continent Afrika om verschillende ontwikkelingsprojecten te bezoeken die we met onze stichting In2Afrika ondersteunen. Met In2Afrika proberen wij daarnaast heel specifiek de beeldvorming van het continent te beïnvloeden. Want bewust, maar vaker misschien onbewust, hebben wij al een beeld van plekken de we niet goed kennen. Vergelijk je beeld van Parijs met dat van Nairobi, Accra of Lagos en zie welke beelden het eerst bij jou opkomen.

Door het gebrek aan meerzijdige en positieve beelden, tegenover de vaak negatieve, van het normale afwijkende nieuws dat ons bereikt vanuit deze plekken, schuift ons beeld onbewust op. Met In2Afrika proberen wij te sturen richting een meerzijdige, positieve beeldvorming over het Afrikaanse continent, vanuit de overtuiging dat een meerzijdige, minder negatief beeld van Afrika, haar landen en haar mensen bijdraagt aan de ontwikkeling ervan.

Elke student die tijdens zijn universitaire opleiding veldonderzoek doet in het buitenland, kan helpen aan een eerlijker beeldvorming van het gebied waar je werkt. Want ineens sta je midden in die plek die voor jou tot noch toe onbekend was en ga je beelden verspreiden. Ben je je bewust van de bijdrage die je levert aan de beeldvorming omtrent deze plek? Wanneer je onderzoek zich richt op de FARC in Colombia of de Ebola-crisis in Sierra Leone zul je aspecten daarvan communieren met en mee terugnemen naar huis. Maar maakt dit het plaatje compleet?

Aan de hand van dit blog nemen wij de lezers van DUB in maart, april, mei en juni mee naar het leven van alledag in Ghana en Zimbabwe. Omdat landgrabbing en contentious political activism alleen geen recht doen aan het beeld van deze plekken geven we je een inkijkje in onze ervaringen binnen en buiten het onderzoek. Alleen op die manier onstaat er een compleet beeld van een dan iets minder onbekende plek.

Volg de avonturen van de UU-tweeling ook via Facebook en Instagram.