Vrolijk dansen op het graf van de stufi

Politiek Den Haag heeft het voor elkaar: de stufi is vanaf september afgeschaft. Spotjes moeten studenten helpen de kosten te drukken, zo is het advies dat uitgaan kan voor 20 euro per maand. Elianne Dummer hoopt dat de overheid tot inzicht komt en de nieuwe studenten de kans geeft écht student te zijn.

'“дай боже” Vwo-eindexamenkandidaten Russisch kregen vorige week donderdag onder meer de vraag wat deze woorden betekenen. Het was de slotscène van het jaarlijkse festijn met gymzalen vol zwetende handjes en bonzende hartjes. Oftewel, de laatste loodjes van de middelbare school. Van deze scholieren zal een deel nog een jaartje thuisblijven en het baantje bij de plaatselijke bowlingbaan behouden. Een ander deel reist traditiegetrouw in wijde broeken af naar Zuid-Papoea om daar zichzelf te vinden, liefst rond een spiritueel kampvuur en hand in hand met hordes andere Nederlandse tieners. En uiteraard zijn er ook diegenen die gaan studeren.

Dat leven start over enkele maanden, veelal na een feestvakantie op Ibiza en een prachtige UIT in Utrecht. Maar eigenlijk begint het echte feest pas op 1 september. Aangekoekte pasta en ingewikkeldere formules kenmerken die eerste periode als student. Allemaal onderdeel van een nieuwe fase.

De afgelopen jaren is dit leven stevig aangepakt met bijvoorbeeld de langstudeerboete, uitgeschreven door de Haagse politieagent die zelf een half kattenleven lang gestudeerd heeft. De boete werd al snel weer ingetrokken.

De nieuwste maatregel is de afschaffing van een voor studenten elementair concept: studiefinanciering. Onder het mom van 'investeren in je toekomst' heeft de overheid besloten dat de basisbeurs niet langer nodig is. Ook al wordt bepleit dat het geld alsnog in onderwijs wordt geïnvesteerd; studeren wordt minder toegankelijk en er is minder ruimte om je te ontwikkelen naast je studie. Maar lang leve de economie, en dus danst Den Haag straks vrolijk op het graf van de stufi.

Gelukkig helpt de overheid aankomende studenten op financieel vlak door informatieve radioreclames uit te zenden. Laatst hoorde ik er één waarin de maandelijkse kosten van een student worden besproken. De schattingen waren allemaal best redelijk, behalve die voor uitgaan. Daarvoor was namelijk welgeteld twintig euro uitgetrokken. Pardon? Zelfs als je niet vaak uitgaat, is dit per maand een irrealistisch bedrag. Gefeliciteerd scholieren, jullie mogen van de overheid straks twee biertjes per week drinken, mits alle entree gratis is. Proost.

Door het wegvallen van de basisbeurs zullen studenten straks denk ik minder bezig zijn met het studie- en studentenleven, en meer met geld. En op zich is het natuurlijk helemaal niet zo verkeerd om studenten later een deel van hun studie te laten terugbetalen en bewuster te laten studeren. Maar laat de (potentiële) student alsjeblieft nog wel gewoon écht student kunnen zijn, inclusief alles wat daarbij hoort.