Waar is het universitaire debat over de vluchtelingen?

De Universiteit Utrecht wil relevant zijn voor de samenleving. Student Bestuurs en organisatiewetenschap Harm de Jong zou dan ook willen dat de hoogleraren daar met hun studenten over gaan nadenken en debatteren.

Verdieping zeven in het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs. De oneindige rijen van tafels en stoelen zijn vervangen door bedden en schotten. De tentamenzaal waar honderden studenten hun studiepunten binnenhalen, biedt nu onderdak aan 500 mannen. Na maandenlange zwerftochten en mensonwaardige nachten in de buitenlucht, hebben zij een tijdelijk huis in Utrecht.

De universiteit van die stad heeft op papier gezet hoe studenten en medewerkers zich behoren te gedragen. Ja. Echt waar. “Curiosity driven, relevant to society”, dat is het uitgangspunt. En om daar een schepje boven op te doen, heeft het de universiteit behaagd om dit academische jaar ook een thema te geven: “dare to dream”.

"In een wereld met steeds complexere uitdagingen, is ruimte voor creativiteit en denken buiten al gebaande paden meer dan ooit van belang.”

Onze minister van onderwijs sprak deze woorden uit tijdens het academische openingsfeestje aan het begin van dit collegejaar. Veel instemmend geknik van hoogleraren in toga’s, knus tegen elkaar aan geschoven op de bankjes van de Domkerk. Klaar om hun passie en creativiteit in te zetten om de wereld een stukje mooier te maken.

Tegelijk schoven 1.400 kilometer naar het oosten honderden mannen, vrouwen en kinderen ook iets dichter tegen elkaar aan in Hongaarse treinbankjes. Nieuwsgierig naar een mooiere plek in de wereld, zonder oorlog en geweld. De kans is groot dat mannen in die trein nu onderdak hebben gevonden in een Utrechtse tentamenzaal.

Ondertussen hebben de hoogleraren hun toga’s afgeworpen en de Domkerk verlaten. Maar nog steeds schuiven duizenden vluchtelingen nog iets dichter tegen elkaar aan in krappe treinbankjes, gammele bootjes en laadbakken van vrachtwagens.

Hoewel universiteiten en hogescholen zich meer willen gaan inzetten voor vluchtelingen en er hier en daar een extra college gegeven wordt over het thema, mis ik het universitaire debat. Ik mis de hoogleraren met hun studenten van alle departementen in de banken.

Hoogleraren: dare to dream! Uw ‘bright minds’ kunnen nu nog meer dan ooit nadenken over een ‘better future’. Schuif uw publicatiedrang even van u af, sta voor eventjes op van uw leerstoelen en roep uw studenten bij elkaar. Een debat over de rol van onze samenleving, hoe wij de beste zorg kunnen dragen voor trauma’s die vluchtelingen met zich meenemen en wat we met deze ‘gelukzoekers’ aanmoeten… Dat zijn vragen die dossiers op de UU-site , departementen en faculteiten overstijgen.

Dus schuif opnieuw in de bankjes van de Domkerk, nog iets dichter tegen elkaar aan. Zoek de verbindingen tussen de departementen en kom met uw nieuwsgierigheid tot inzichten die nu meer dan ooit van belang zijn.