Zo word je een goede docent

Wat maakt een goede docent bijzonder? Syme van der Lelij geeft vanuit zijn ervaring als student een paar tips aan de docent om een onuitwisbare indruk achter te laten.

Als je wilt dat je docent je naam onthoudt, moet je als student opvallen door toewijding. Dat schreef Slinger Jansen onlangs. Hetzelfde geldt andersom natuurlijk ook. Zo aan het einde van mijn bachelor, 180 studiepunten en 24 cursussen verder, heb ik van aardig wat docenten een vak gevolgd. Een groot deel daarvan zal ik mij over jaren niet meer herinneren. Er zijn enkele waarvan ik nu al weet dat ik ze zal gaan missen. Omdat ze mij inspireerden, wisten te boeien, of simpelweg heel veel leerden. Wat maakt goede docenten bijzonder?

Durf een college persoonlijk te maken. Relateer de stof aan anekdotes. Ik heb met open mond geluisterd naar de gastdocent die bij een vak over het Jodendom uitgebreid vertelde over behoorlijk heftige familieproblemen, die vaker voorkomen in orthodoxe gemeenschappen. Zo ver hoeft niet iedereen te gaan, maar het maakt de stof levendiger en de docent warmer.

Zelfspot helpt ook daarbij. Laatst zei een docent bij aanvang van een tentamen: “overleg alsjeblieft niet te hard met je buurman, want ik weet niet hoe ik moet handelen als ik iemand betrap op spieken.” Ik denk niet dat iemand dat tentamen heeft durven te spieken.

Wees benaderbaar. Genoeg docenten die je voor alle vragen doorsturen naar de studentassistent en na het college als eerste de zaal verlaten. Het is algemeen bekend dat de werkdruk op docenten hoog is, maar docenten die studenten geen blik waardig gunnen zullen niet de boeken ingaan als 'die ene docent' waaraan iedereen later goede herinneringen koestert.

Daaraan gerelateerd: wees niet bang voor input van studenten. De beste docenten faciliteren en luisteren bij werkcolleges. Ik zal de docent die me triomfantelijk bedankte voor mijn mening, omdat hij het nog niet van die kant had bekeken, niet vergeten. Hij raakte geïnspireerd, ik gestimuleerd.

Wees enthousiast. Een keer lette de docent even niet op de tijd; het college duurde een kwartier langer dan normaal. Er was geen student die er wat van zei of subtiel zijn of haar tas in begon te pakken. Waarom? Hij vertelde met zoveel passie, iedereen hing aan zijn lippen. Enthousiasme slaat over op studenten.

Een gemotiveerde student is bereid hard te werken en alle colleges goed voor te bereiden; een ongemotiveerde student vindt de kleinste moeite al te veel. Is het de taak van de docent om de student te motiveren? Niet per se, het is een wisselwerking. Als ik serieus word genomen en ik zie de docent vol overgave oreren, zal ik meer doen dan bij de docent die in anderhalf uur droog toelichting geeft op het studieboek. Net als docenten toewijding verwachten van studenten, doen wij dat van de docenten. De beste docenten geven studenten het idee dat ook zíj wat aan het veld toe kunnen voegen. Zo leert de docent er ook nog van.