Zo word je succesvoller

Vaak genoeg hoor ik van medestudenten dat ze ontevreden zijn over hun resultaten. “Ik heb zo hard geleerd, maar toch alleen maar een zesje gehaald!” luidt het dan. Zo hard gewerkt? Wat is zo hard? “Ik heb wel een week van tevoren in de bieb gezeten!”

Het is niet gek dat je een zesje haalt als je niks doet.

Ook hoogvliegers als Einstein en Michelangelo moesten hard werken. “Einstein zei het ooit heel treffend: genialiteit is 1 procent talent en 99 procent hard werken.”, aldus staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker. Het was eigenlijk Thomas Edison die deze uitspraak deed, maar hé, Dekker is duidelijk geen Einstein.

Vaak denken we dat uitblinken om genen gaat. Kijk maar naar de Aziaten, die van nature goed zijn in wiskunde, omdat ze waarschijnlijk gewoon slimmer zijn. Maar dit blijkt niet zo te zijn. Aziaten hebben gemiddeld juist een net iets lager IQ. Het lijkt er dus op dat Aziaten beter zijn in wiskunde ondanks hun intelligentie.

Hoe is dit mogelijk?

Rijst. Huh, rijst?

Inderdaad, rijst. En nee, je word er niet slimmer van. Toen vroeger bijna iedereen boer was, verbouwden de Aziaten voornamelijk rijst. Maar rijst verbouwen was precisiewerk. Een klein foutje en de oogst was verpest. Maar iets slimmer omgaan met de planten, en er iets meer zorg en tijd aan besteden, zorgde voor een betere opbrengst.

Bij ons in Europa was het anders. Als we meer opbrengst wilden, gebruikten we machines die efficiënter waren. Bovendien waren de boeren in Europa feodale slaven van de landheer. Vrijwel alle opbrengst ging naar de baas. En waarom zou je hard werken als de baas de vruchten plukt van jouw zwoegen?

Not so in Azië. De landheren collecteerden een vast tarief. Dus alle extra opbrengst ging naar jezelf. En dan loont het om harder te werken. Want als je harder werkt, zie jij de profijt.

En dat is nog steeds in de cultuur te zien. Historisch gezien leerden ze in het Oosten dat er een directe relatie was tussen inspanning en resultaat. Hoe harder ze werkten, des te meer resultaat ze hadden.

Ik hoef alleen maar de universiteitsbibliotheek hier in Taipei binnen te gaan om dit fenomeen in actie te zien. Overal uitgeputte Taiwanezen die met hun hoofd op hun boeken liggen te slapen, omdat ze de hele nacht op zijn gebleven om te leren. Daarom zijn ze beter in wiskunde. Ze bereiken meer, omdat ze harder werken.

Hier kunnen we dus iets van leren als studenten. En dit geldt ook voor andere skills. Als we betere resultaten willen hebben, moeten we er meer tijd in steken. Een diamant is pas mooi als hij lang geslepen en gepolijst is. Zo is het ook met vaardigheden.

Het antwoord is dus inderdaad heel simpel, zoals Sander Dekker claimt.

Doe. Meer.