Een Trumpmasker dragen, achteraf klonk het idioot

Naar een Halloweenfeest gaan met een Trumpmasker. Campuscolumnist Niels Peuchen leek het een prima idee. Maar de boodschap kwam niet over.

Nu de Amerikaanse presidentsverkiezingen nabij zijn, vind ik het tijd om een misverstand uit de wereld te helpen. Een aantal mensen schijnt namelijk te denken dat ik een Trumpaanhanger ben. Eerlijk is eerlijk, daartoe gaf ik zelf aanleiding met een eerdere column. Toch lijkt het me verstandig om publiekelijk afstand te nemen.

Om deze boodschap over te brengen, ging ik afgelopen weekend naar een Halloweenfeest met een Trumpmasker op. Mijn bedoeling was om een statement te maken. Vind je zombies, vampieren en horrorclowns eng? Denk nog eens goed na. Donald Trump is een stuk griezeliger en bestaat bovendien echt, in tegenstelling tot bloedzuigers en ondoden.

Het masker werkte direct: mensen schrokken zich het apelazarus zodra ik opdook in hun gezichtsveld. Voor de eerste keer in mijn leven was het leuk om me door de groepjes studenten in TivoliVredenburg heen te worstelen. Bij vrijwel elk kringetje dat ik verstoorde, kreeg ik dezelfde verschrikte reactie. Tegelijkertijd keek niemand op van al het nepbloed, de plastic cirkelzagen en de geschminkte open wonden waarmee het gros van de feestgangers rondliep. Ik had dé manier gevonden om mensen de stuipen op het lijf te jagen.

Mijn boodschap kwam echter niet altijd over. Zo wilde een student, die een tijdje in de Verenigde Staten had gewoond, per se een selfie met me maken. Pas na de foto ontdekte ik dat hij Trump steunde. Later op de avond werd ik aangestaard door een bebloede verpleegster (een kostuum, hoopte ik). Toen ze doorhad wie ik moest voorstellen, zette ze een boze blik op en keek ze gedecideerd weg. Ik vermoedde dat ze mij ook voor een Trumpfanaticus aanzag. Meteen probeerde ik haar eerste indruk recht te zetten, maar er was geen redden meer aan. Ik realiseerde me dat mijn tactiek niet erg doordacht was. Mezelf distantiëren van een gehaat persoon door me te verkleden als diegene; achteraf klonk het idioot.

Als gepastere oplossing besloot ik mijn column te gebruiken, de plek waar ik zelf het misverstand creëerde. Het leek me ideaal, aangezien DUB toch al wordt overspoeld met Amerikagerelateerde opiniestukken. Mijn mening past daar prima tussen: Donald Trump is een antidemocratische, racistische, seksistische klootzak die niet verdient president te worden.