Student zijn stopt niet na blok 4

Je kunt in de zomer natuurlijk op je luie reet in een opblaasbadje gaan zitten. Campuscolumnist Lea ter Meulen gebruikt die tijd liever voor wat achterstallig educatief onderhoud.

De laatste papers zijn ingeleverd, badjes worden opgeblazen en bleke borstkassen ontbloot: het is zomer. Tijd om te genieten van een paar maanden rust – en met rust bedoel ik dan natuurlijk een aaneenrijging van dagjes strand, nachtjes stappen, stedentrips, kampeervakanties en slopende meerdaagse festivals. Tot september, wanneer we ons katerig proberen te herinneren hoe factoranalyse ook alweer ging of in welk jaar Julius Caesar stierf, staat onze opleiding even op pauze. Die pauze hebben we na dat gezwoeg in de UB wel verdiend, toch? Werk hard, speel hard, zoiets.

Dat is ons goed recht hoor, daar niet van. Maar (gewetensvraag): hoeveel vakantie heb je eigenlijk nodig om van die studiestress te bekomen? Drie weken? Vier? Acht? Negen? Geloof het of niet, maar als student ben je ongeveer een kwart van het jaar vrij, meer dan één week per maand. Een tamelijk royaal percentage waar je waarschijnlijk – hate to break it to you – tot je eenenzeventigste niet meer aan zult komen.

Reden temeer om het er eens extra van te nemen deze zomer, zeg jij. Reden om die luie reet uit dat opblaasbadje te slepen en iets nuttigs te gaan doen, zeg ik. Twee vrije maanden geven je namelijk de kans om datgene te doen waaraan je door het jaar heen niet toekomt: achterstallig educatief onderhoud, zeg maar. Want als je eenmaal werkt, heb je ook dáár niet zomaar meer tijd voor. Een taalcursus, bijvoorbeeld. Een stage waarvoor in je curriculum geen ruimte is. Een lab course. Vrijwilligerswerk. Leren schaken, xylofoon spelen, programmeren.

Op sommige plekken is dat al best gebruikelijk. Op University College Utrecht (waar, vooruit, het tweede semester al ergens in mei afloopt) zijn de summer courses – met topics van multivariate statistiek tot Shakespeare – altijd populair. In Duitsland doen veel studenten een ‘Sommerpraktikum’, om interessante werkervaring op te doen. Ook de UU en de HU zouden dat soort activiteiten best wat mogen adverteren en aanmoedigen. Er zijn namelijk mogelijkheden te over: van buitenlandse universiteiten die zomerprogramma’s samenstellen tot gratis online cursussen via Coursera. AIESEC bulkt van de leuke projecten.

Ben je gaan studeren uit nieuwsgierig- en leergierigheid, omdat je jezelf wilt ontwikkelen en iets wilt bijdragen aan deze wereld? Dan kun je daar ook best een week van je zomervakantie aan besteden (opofferen wil ik niet eens zeggen). Ben je gaan studeren om later veel geld te verdienen? Dan geldt precies hetzelfde – noem het een “resume booster” of een “networking opportunity” ofzo. Ben je gaan studeren omdat je ouders dat zo graag wilden, terwijl je zelf liever buschauffeur wilde worden? Oké, dan zou ik na het laatste tentamen ook geen poot meer uitsteken tot september. Voor alle anderen er is geen enkel excuus om de hele zomer in je hangmat te liggen met een mojito in je hand. Tenzij je andere hand ‘Arabisch voor dummies’ vasthoudt, natuurlijk.