App, Nood, Miepen in de UB

In de tentamentijd zit de UB weer helemaal vol. Ook Lukas Brand zit daar te studeren. Het blijft dringen, maar het lijkt of de UB de zaken nu goed op orde heeft.

Het is weer zo ver. De tentamens zijn in volle gang, dus de UB´s draaien op volle toeren. Wat betreft het verschaffen van zitplekken welteverstaan, boeken uitlenen loopt tegenwoordig immers niet meer zo hard.  Zo´n twee weken geleden sprak ik toevallig met de hoofdbibliothecaris hierover op de nieuwjaarsborrel van DUB. Zij vertelde wat voor een internationaal verschijnsel het massaal studeren in de universiteitsbibliotheken is geworden en dat het nog altijd onduidelijk is waarom studenten dit tegenwoordig doen.

Mijn plan was om in deze column te vertellen waarom ik zelf graag in de bieb studeer en vervolgens te vragen om reacties met jullie redenen, maar Roos en Eef waren mij voor. Blijkbaar zijn er meer studenten die net als ik een aangewezen studeeromgeving nodig hebben om hun discipline op gang te krijgen. Een plek waar ze gemotiveerd worden door hun hardwerkende medestudenten, of in ieder geval aan de peer pressure kunnen conformeren. Een plek waar het comfort van thuis net te ver weg is om bij het eerste vlaagje demotivatie de biezen te pakken en op huis aan te gaan. Een plek waar we het accepteren om niet direct te reageren op onze mobieltjes. Maar zelfs in de bieb lukt het blijkbaar niet altijd om je te concentreren. Bekenden, andere to do’s en verantwoord soggen, afleiding ligt op de loer. Een herkenbaar beeld. Geen wonder dus dat bibliothecarissen wereldwijd voor een raadsel staan.

Toch zet het UB-management stevig door. Uit hun beleidsplan blijken ze al sinds 2013 gestaag studieplekken toe te voegen om de drukte ’t hoofd te bieden. Daarnaast zijn de verruimde openingstijden met een week verruimd (tijdens de drie tentamenweken is de UB tot 1:00 uur open, tegenwoordig hoort hier ook de week voor de tentamens bij). En tot slot kun je ook nog eens een appje sturen als de persoon naast je jouw workflow onderbreekt. Best modern voor een instelling die z’n wortels heeft in die stoffige boeken.

Blijkbaar werpt al die inzet z’n vruchten af. Een jaar geleden was de nood aan de man en gooide de UBB z’n deuren dicht, terwijl ik tegenwoordig weinig klachten zie langskomen. Maar misschien zijn we het onderwerp ondertussen wel gewoon zat. Met vier tentamenperiodes per jaar komt het ook wel erg vaak naar voren… Hoe dan ook biedt de UB mij een ongekend luxe service aan, chapeau!