Bij het snijpracticum vielen de eerste studenten al af

Tijdens de open dagen afgelopen weekend kwamen weer veel scholieren naar de universiteit om te kijken welke studie ze willen kiezen. Een lastige keuze, herinneren Iris en Malou zich. Zou matching helpen om een beter beeld van de opleiding te krijgen?

Hoi Iris!

Ik fietste vorige week langs een hele reeks posters over de Studiekeuzebeurs die elk jaar in de Jaarbeurs wordt gehouden, en daarom kwam ik op het idee om het eens met jou over studiekeuzes te hebben.

Wij konden ons een paar jaar geleden gewoon inschrijven voor de studie die we wilden doen, zonder verdere poespas. Je moest alleen kijken welke studie een numerus fixus had. Maar voor de toekomstige studenten is dat wel anders! De Universiteit Utrecht heeft sinds 2013 een verplicht matchingstraject voor alle bachelorstudenten. Ik had hier wel eens iets over gehoord, maar me er nooit echt in verdiept wat die matching inhoudt.

Nou, inmiddels ben ik helemaal op de hoogte: na je inschrijving ontvang je een mail met vragen over je motivatie voor deze keuze en je verwachtingen van de studie. Daarna word je uitgenodigd voor een activiteit op de uni zelf, waarbij je een studieopdracht gaat maken, zodat je beter zicht krijgt op de inhoud van de studie.

Het doel van de matching is dat studenten bewuster kiezen voor hun bacheloropleiding, en dat er dus minder uitval is wegens een verkeerde studiekeuze. De uitslag van de matching is overigens niet bindend, dus studenten kunnen zich alsnog inschrijven voor de studie van hun keuze ook al matchen ze niet.

Hoe denk jij over die matching? Is het een waardevolle toevoeging, of verspilde moeite van de uni? En, misschien nog wel belangrijker: denk jij dat het toekomstige studenten een reëel beeld schetst van een studie?

Liefs Malou

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hallo Malou,

Het klassieke uitje naar de jaarbeurs kunnen we ons allemaal nog wel herinneren. Wij kregen er zelfs een dagje vrij voor. Met alle vriendinnen in de trein naar Utrecht. Het was een gezellige dag, maar echt serieus naar studies kijken hebben wij niet gedaan.

Ik was zou je kunnen zeggen een zwevende kiezer. Ik had geen idee wat ik wilde studeren. Veel opleidingen, van industrieel ontwerpen tot geneeskunde, kwamen voorbij.

Ben ook naar de open dagen geweest, waar je om de oren gegooid werd met lekkers en beloftes van mooie reizen. Maar een echt reëel beeld van een studie werd niet geschetst, of het kwam in ieder geval niet over. Het is dus in ieder geval mooi dat daar nu meer aandacht aan wordt besteed. En dat is ook hard nodig.

Kijk naar onze eigen opleiding. Bij het eerste snijpracticum zijn er al studenten afgevallen omdat ze niet wilden. Er is er dus geen goed beeld van de opleiding bij studenten geschetst.

Ik vraag me wel af of matching de oplossing is. Één dag meelopen is erg kort om echt een beeld van een opleiding te krijgen. Al filter je hier er al wel veel studenten uit die zomaar iets kiezen omdat er gekozen moet worden.

De moeite die je nu moet doen om je in te schrijven, werpt voor deze toekomstige studenten wel een drempel op. Ik denk dus niet dat het verspilde moeite is. Maar het feit blijft wel dat je op jonge leeftijd een grote beslissing moet maken. Daarna ga je het huis uit, maak je nieuw vrienden, en moet je voor je zelf zorgen. Allemaal ingrijpende veranderingen in je leven, die je beeld op je toekomst ook kunnen veranderen.

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat (toekomstige)studenten goed begeleid worden met de keuze die ze moeten maken en dat universiteiten eerlijk zijn en geen gouden bergen beloven.

Liefs Iris