Haal een buitenlandse student in huis

Studentenhuizen strepen buitenlandse hospiteerkandidaten vaak als eerste door. Jammer, vindt Ariënne Mulder, want samenwonen met een buitenlandse student heeft ook voordelen.

Na een half jaar tapas eten, tango dansen en vooruit ook nog een beetje studeren, kwam mijn huisgenoot afgelopen week terug in Utrecht. Zes maanden als Erasmus student vertoeven onder de Spaanse zon was haar goed bevallen. Vol enthousiasme vertelde ze over nieuwe vrienden van over de hele wereld. Van over de hele wereld, behalve uit de Spaanse stad zelf.

En ik heb zelf in Frankrijk ook ondervonden dat het best lastig is om vrienden te worden met de lokale studenten. Stom, achteraf vind ik dat best jammer. Ik ben niet alleen naar Frankrijk gegaan voor het studieprogramma en de vakken, maar ook om het land en de cultuur te leren kennen. En hoe kan dit beter dan door je te laten gidsen door de Fransen zelf?!

Ik kan me voorstellen dat internationale studenten in Utrecht hier ook mee kampen. Je spreekt geen Nederlands, de Hollandse humor is onbegrijpelijk en je komt al snel tussen de andere internationale studenten te wonen. Zo gemakkelijk gaat die integratie dus helemaal niet. In de collegezalen zelf vindt er wel wat kruisbestuiving plaats, maar daarbuiten volgens mij nauwelijks. Laten we dit, in het kader van een diverse universiteit, proberen te veranderen.

Natuurlijk is het grotendeels de taak van de internationals zelf om die aansluiting te zoeken, maar een beetje hulp van de andere kant kan geen kwaad lijkt mij. En hoe kun je elkaar beter leren kennen dan door samen in een studentenhuis te wonen?

In mijn oude huis werden de buitenlandse studenten als eerste weggestreept in de zoektocht naar een nieuwe huisgenoot. Zo onhandig om ook thuis Engels te moeten spreken en hospiteren via skype werkt ook niet. Argumenten waar ik het toen eigenlijk helemaal mee eens was, maar inmiddels denk ik dat het samenwonen met een internationale student ook veel voordelen met zich meebrengt.

De Knorrpakjes en de recepten in de Allerhande verbleken bij een kok of vooruit een student uit de streek zelf. Van wie kun je beter echt Indisch, Chinees, Turks of bijvoorbeeld Braziliaans leren koken, dan van een local?

Bovendien, niet alleen de internationale student leert de Nederlandse cultuur kennen, ook jij leert een andere cultuur en gewoontes kennen. Reizen vanuit je luie stoel of studentenhuis in dit geval. En mocht je wel van reizen houden, kan een buitenlandse huisgenoot uiteindelijk straks een mooi logeeradresje opleveren.

Tot slot, mocht de taal nu echt een barrière vormen, dan kun je je nieuwe huisgenoot natuurlijk zelf ook wat Nederlands leren. Hij of zij pakt het zo vast een stuk sneller op dan via een taalcursus. En voor je het weet zit je samen oer-Hollands Boer zoekt vrouw of Wie is de mol te kijken.

Mocht je dit toch niet aandurven of kun je de rest van je huisgenoten niet overtuigen, dan zijn er natuurlijk ook genoeg andere manieren om in contact te komen. Zo ben ik zelf een paar jaar geleden een buddy geweest van een internationale student, maar je kunt natuurlijk ook lid worden van ESN.

Orca, uiteraard de leukste studentenvereniging naar mijn mening, zet in ieder geval vast zijn beste beentje voor. Afgelopen dinsdag werd daar ‘Orca’s introduction to rowing’ georganiseerd, een open dag speciaal voor internationale studenten!

Diversiteitsblog
Te wit, te Nederlands, te westers, te mannelijk, te elitair, kortom: te ‘ons soort mensen’. Hoe kan de universiteit dat veranderen? Klik hier voor meer verhalen over internationalisering, emancipatie, inclusie en politieke correctheid.