Studentenstad tijdens de Tour vol smaakloze koolhydraatrepen

Er zijn aardig wat overeenkomsten tussen de wielrenner en de student, constateert Elianne Dummer. Dit broeierige tourweekend komen ze fysiek in elkaars habitat.

Als je niet van geel houdt, zijn het zware tijden. De Grand Départ in Utrecht: het is niet te missen. Sportwereld en studentenstad treffen elkaar tijdens een groots evenement. Het contrast tussen de krachtige, taaie wielrenner en de feestende, biebgaande student lijkt op het eerste gezicht misschien groot, maar toch denk ik dat er in Utrecht ook het één en ander samen zal vallen. Ik zie namelijk wel wat parallellen tussen de tourrenner en de student.

Om te beginnen is er natuurlijk de fiets, kernelement van zowel het wielerfestijn als het studentenleven. De krakende fietsenlijken waar de gemiddelde student zich mee vervoert zijn kwalitatief dan misschien ondergeschikt, maar het fanatisme waarmee op de stoep/door rood/tegen het verkeer in wordt gereden is vergelijkbaar met de Tour. Net als de liefde voor het ding. Een slag in het wiel? Een half opengereten kettingkast en aanlopende banden? Niks mis mee.

Ook financieel zijn er overeenkomsten tussen de student en de wielrenner. Zij hebben namelijk beiden mogelijkheden om goed te cashen tijdens het gebeuren. De renner indien hij hard genoeg fietst, de student indien deze zijn of haar kamer verhuurt. Er zijn veel studenten die tijdens het tourweekend hun kamer verhuren aan vrienden, kennissen, vrienden van vrienden of totale onbekenden en hier worden riante bedragen mee verdiend. Al is het maar de vraag hoe blij je huisgenoten zijn met een badkamer vol badderende Amerikanen. Overigens zijn deze praktijken ook een beetje illegaal, maar dat geeft niet want over vals spelen weten de wielrenners ook wel iets.

Tot slot zullen de student en de renner zich tijdens het tourweekend ook fysiek in elkaars habitat begeven. De route loopt namelijk niet alleen door De Uithof, maar eveneens langs studentenbroeinesten IBB en De Sterren. Deze momenten zijn het kroontje op de ontmoeting tussen de studentenstad en de wielersport: zwetende, zwoegende mannen die op smaakloze koolhydraatrepen kauwen, racend langs bierdrinkende jongeren in opblaasbadjes.

Waarschijnlijk zullen uit de knallende boxen van laatstgenoemden de welgevormde tonen van 'Drank en drugs' klinken als een studentikoos eerbetoon aan de twee  substanties die vaak met het evenement geassocieerd worden: water en doping.

Kortom, het zal een ontmoeting worden tussen verre verwanten. Studentenstad Utrecht en de Tour zullen mooi bij elkaar kleuren. Wel in het geel dan.