Waarom zou je niet stemmen?

Medezeggenschap leeft, volgens Jesse van der Plas. Waarom zou je dan als Utrechtse student niet je stem laten horen tijdens de komende raadsverkiezingen.

Medezeggenschappelijk Utrecht is in rep en roer. Nee, niet om Amsterdam, dat is op z’n einde gelopen dit weekend. De posterservice draait overuren en Facebook staat vol met voorstelstukjes. Terwijl iedereen blokt voor zijn tentamens of geniet van een weekje weg met de studievereniging, zijn de universiteitsraad en de faculteitsraden druk bezig met de voorbereidingen voor de jaarlijkse verkiezingen.

Studenten en medewerkers van onze alma mater kunnen weer veel kiezen volgende week, van 20 tot 22 april. In dit artikel op DUB verscheen een lijst met alle gremia waar op gestemd kan worden. En toch zien we elk jaar een vrij lage opkomst, die niet eens in de buurt komt van de Provinciale Staten.

Waarom deze lage opkomst? Je kan niet stellen dat de kandidaten waarop gestemd kan worden niet zichtbaar zijn. Integendeel, iedereen wordt volgende week weer overstelpt met informatie over de universiteitsraad en waar je wel en vooral niet op moet stemmen.

Ook kan je na dit roerige jaar niet zeggen dat medezeggenschap niet leeft. Rethink UU en De Nieuwe Universiteit hebben veel stof tot nadenken gegeven en ook geholpen met het op de kaart zetten van de Utrechtse medezeggenschap.

Maar waarom wordt er dan zo weinig gestemd? Wil je niet weten wie jou gaan vertegenwoordigen? Die 12 jongelui en 12 medewerkers in de universiteitsraad zorgen er toch echt voor dat de onderwijsregeling van jouw faculteit zo voordelig mogelijk uitpakt voor studenten. Ze werken zich drie slagen in de rondte om ervoor te zorgen dat jij straks gecoacht kan worden op je schrijfvaardigheden en strijden voor een goedkope hap eten in de restaurants van de bibliotheek. En ook niet onbelangrijk, ze zetten de studenten op de kaart bij het besluitvormingsproces van de universiteit.

Op universitair niveau zijn er twee partijen voor de studenten waar je op kunt stemmen, (op alfabetische volgorde) Lijst VUUR en de Partij van de Utrechtse Student. De discussie over de verschillen tussen deze twee ga ik niet oplepelen, maar kijk vooral even op hun websites voor meer informatie waar zij zich mee bezig gaan houden. En alsjeblieft, laat je stem horen. Het kost nog geen twee minuten en het zou toch zo leuk zijn als we de 50 procent gaan aantikken dit jaar!

Een stemadvies ga ik niet geven, maar met het feit dat ik secretaris ben van Vereniging VUUR verraad ik al waar mijn stem naar toe zal gaan. Stem ze!