Wie is mijn tutor volgens de UU-site?

Op de universitaire website is lang niet alle informatie goed toegankelijk, merkt Ellen Sinot. En soms ook wonderlijk. Bijvoorbeeld als je zoekt wie je tutor of begeleider blijkt te zijn.

Informatie organiseren en verwerken kan moeilijk zijn, zeker met alle middelen die we tegenwoordig hebben. Dingen die ik ‘ergens’ ooit gezien heb, vind ik niet altijd snel terug. Stond het op Blackboard of Osiris? Op Facebook? Was het een in college uitgedeeld document? Stond dat artikel nou op mijn laptop, tablet of alleen op internet? De juiste informatie op de juiste plek bewaren én terugvinden, is niet zo makkelijk als het lijkt. Toch heb ik de meeste informatie vlug gevonden. Een paar internetsites openen is een kleine moeite en de meeste studenten zullen hier dan ook heel bedreven in zijn.

Als informatie slecht te vinden is, ligt dat – denk ik – niet altijd aan mijn onkunde. Op de universiteit is lang niet alle informatie goed toegankelijk. Sowieso is de website een soms lastig te ontcijferen brij van info. Bij iedere faculteit moet je weer op een andere plek zoeken als je iets wilt weten, of het nou om de verplichte major gaat of om wie je tutor is.

Een oplettende student zou me nu kunnen vertellen dat je tutor ook in Osiris te vinden is. Daar is een keurig kopje ‘begeleiders’ voor gemaakt: wauw! Maar wat blijkt nou: er klopt helemaal niets van. Ik weet niet of het bij andere studenten ook zo gaat, maar bij mij staan er vrij wonderlijke figuren onder het kopje ‘begeleiders’. Ten eerste blijk ik een tutor te hebben bij economie. Dat op zich verbaast me al. In de introductieweek heb ik wel een tutor ontmoet, maar dat is duidelijk niet de man wiens naam er in Osiris staat. Vreemd. Een tutor voor psychologie dan? Die had ik in het eerste jaar wel, drie zelfs. Maar nu, nee, geen tutor. Ook geen algemene begeleider. Volgens Osiris laat psychologie mij lekker zelf aanmodderen. Een beetje zoeken op de UU-site leert me dat ik toch wel degelijk een begeleider heb. Apart.

Maar er staat nog wél een tweede naam onder begeleiders. Een man die, volgens het prachtige informatiesysteem van de UU, de rol van vaste begeleider vervult bij alle opleidingen. Ik ken die naam nog wel, uit een ver verleden. Het was mijn tutor bij taalwetenschap. Dat heb ik ongeveer drie maanden gestudeerd en intussen ben ik alweer ruim twee jaar uitgeschreven. Moet ik die man nou bellen/mailen als ik een probleem heb? Ik neem aan van niet. Maar ergens lijkt het me enorm grappig om dat wél te doen. Dus de volgende keer dat ik een probleem heb…