Verweef diversiteit in het curriculum van iedere opleiding

Als de universiteit diversiteit op de kaart wil zetten, moet het thema ook in de collegezaal besproken worden, vindt columnist Lukas Brand.

Voor het gigagrote diversiteitsdebat werd ook mij de vraag gesteld: waarom zou je de universiteit diverser moeten maken en wat moet er gebeuren om dat te bereiken?

Waarom diversiteit? Zelf vind ik het belangrijk omdat het leven er interessanter van wordt. Verschillende achtergronden, verschillende perspectieven. Maakt niet uit in welke setting - studie, werk of bij je bridgeclub - meer diversiteit om je heen geeft je leven een twist, een uitdaging, een continue spiegel waarin je je eigen gebruiken met die van anderen ziet botsen en leert hoe je ze beiden combineert.

Niet iedereen wil die botsing. Sommige mensen willen niets te maken hebben met anderen, sommigen het liefst zo min mogelijk. Anderen vinden het juist totaal interessant om gedurende hun hele leven andere mensen en andere culturen te leren kennen en op die manier zo veel mogelijk van de verschillen van de wereld te zien. Het gros van de meningen zal zich vast ergens tussen die twee uiteinden bevinden - mij maakt het niet zo heel veel uit wat anderen vinden, zolang ik er maar over kan praten met ze. Dat maakt het leven interessanter: verschillende achtergronden, verschillende perspectieven.

Een mooi bruggetje om over te gaan op het tweede deel van de vraag: wat moet er gebeuren? Praten dus. Ik vind het idee van DUB om alle discussies over dit onderwerp bij elkaar te brengen prachtig, aangezien dit de diversiteit (!) van de discussies overzichtelijk en makkelijk toegankelijk maakt. Ook de georganiseerde debatten rondom het nieuwe strategisch plan juich ik toe als een belangrijke stap in het bespreken van diversiteit op de universiteit.

Maar boven dit alles zou ik graag willen zien dat, als de universiteit dit thema daadwerkelijk ‘op de agenda wil zetten’, diversiteit verweven wordt in het curriculum van iedere opleiding. Dan kunnen we erover praten. Een idealistische en lastig te bewerkstelligen opgave. Hoe breng je een abstract thema als diversiteit de collegezaal in? Ook hierover zullen de meningen en aanpakken verschillen en ook die moeten allemaal in kaart gebracht worden voor je een richting kunt bepalen. Juist daarom is het hierbij evenzo zeer nodig het in de collegezaal te bespreken. Laat student en docent ontdekken waar meer behoefte aan is binnen hun studie. Dat vergt zeker een flinke bron van tijd, energie en inspiratie om aan de praat te krijgen, maar heeft ook potentie zichzelf in stand te houden.

Diversiteitsblog
Te wit, te Nederlands, te westers, te mannelijk, te elitair, kortom: te ‘ons soort mensen’. Hoe kan de universiteit dat veranderen? Klik hier voor meer verhalen over internationalisering, emancipatie, inclusie en politieke correctheid.
Tags: Diversiteit