5 miljoen voor letterencollecties

NWO volgt een advies op dat de Koninklijke Bibliotheek ditvoorjaar gaf. In dat advies werden voor elk vakgebied in deletteren en de filosofie één of twee universiteitenaangewezen als zwaartepunt. Een bibliotheek met een zwaartepuntkrijgt geld voor de aanschaf van literatuur. Het gaat omaanvullende collectievorming, naast de collecties die speciefiekbedoeld zijn voor het eigen onderwijs en onderzoek.

De Koninklijke Bibliotheek had becijferd dat er voor het plan dekomende vijf jaar zeventien miljoen nodig was. Zover gaat NWOechter nog niet. Vooralsnog krijgen de bibliotheken tot eindvolgend jaar een bedrag van vijf miljoen. Daarna kunnen debibliotheken opnieuw geld aanvragen.

De Utrechtse Universiteits Bibliotheek krijgt een bedrag vanongeveer 473 duizend gulden. Het grootste gedeelte van het geldgaat naar de afdelingen Kunstgeschiedenis (150 000 gulden) enMuziekwetenschappen (50 ' 100 000 gulden). De rest van het geldwordt verdeeld over: Portugees, Keltisch, Italiaans,Kunstgeschiedenis en Algemene Literatuur Wetenschappen.

Het geld gaat naar de bibliotheken van de zes universiteiten dieruim twee jaar geleden in een convenant afgesproken hebben dat zehet afkalven van de geesteswetenschappen zouden stoppen. Eenbibliotheek die geld krijgt, moet beloven dat ze ook de algemenecollectie op peil zullen houden. Alle collecties moetentoegankelijk zijn voor landelijk gebruik.

Hop, HO/JvdG