Aantal sociologiestudenten zorgwekkend

"De aandacht voor studenten is hier groot en zorgvuldig. Maarsoms vroegen wij ons af of studenten in Utrecht niet teveel aan hethandje worden genomen. In mijn tijd keken we niet op van eenafsluitend mondeling examen. Dat vonden we peanuts, omdat we alvaker mondeling hadden gedaan. Het viel ons op dat de huidigeUtrechtse studenten zich enorm zenuwachtig maken voor een mondelingtentamen. Dat is toch een disfunctie van bijna uitsluitendschriftelijk tentamineren."

Voor het overige had de visitatiecommissie bij monde vanvoorzitter Swanborn veel lof voor de opleiding Sociologie.

Aanzienlijk kritischer was zij over Sociale en InstitutioneleEconomie. De commissie constateerde een wel erg zwaar accent op deeconomische kant van de opleiding. Doordat de propedeuse vooralsociaal-wetenschappelijk van aard is, komt de verwijzende functievan de propedeuse niet erg uit de verf. Positief noemde Swanborn degrote aandacht voor mondelinge presentaties, maar over de kwaliteitvan de afstudeerscripties was hij bij Economie allesbehalve tespreken. Erg descriptief, met weinig diepgang, kortom op het niveauvan een goede heao-scriptie, was zijn harde oordeel.

Misschien wel het grootste punt van zorg was voor de commissiehet 'schrikbarend' lage aantal studenten in beide opleidingen, enmeer nog het feit dat de betrokken docenten geen idee hebben hoedat komt en ook geen duidelijk perspectief op een toekomst waarindie aantallen wellicht nog verder zullen dalen. Juist vansociologen zou toch verwacht moeten worden dat zij onderzoek doennaar zulke verschijnselen, liet Swanborn zijn voormalige collega'sfijntjes weten.

Hij vroeg zich af hoe verstandig de Utrechtse plannen zijn omhet al geringe aantal studenten nog verder te versnipperen door eennieuwe opleiding Bestuurskunde te starten. De faculteit gaf hij inoverweging om sociologie in de toekomst als bijvak aan te bieden ofals 'minor' naast een 'major' in een ander vak. Maar decaan Rispensmaakte in zijn dankwoord onomwonden duidelijk dat de faculteitbeide studierichtingen zo lang mogelijk als hoofdvak zal handhavenom zo het brede onderwijspalet van de faculteit in stand tehouden.

EH