Accreditatie beperkt tot 'stempel zetten'

De titel die de minister meegaf aan de notitie waarin hij zijnplannen vorig jaar ontvouwde was 'Keur aan kwaliteit'. Een'accreditatieorgaan' zou volgens die plannen alle opleidingen inhet hoger onderwijs een kwaliteitskeurmerk moeten geven. Over deprecieze rol van het accreditatieorgaan ontstond felle discussie.Moest het zich zelf bemoeien met de kwaliteit van de opleidingen,of zou het alleen kijken of de keurmeesters van de bestaandevisitatiecommissies hun werk goed deden?

Dat laatste had de stellige voorkeur van de universiteiten, dievreesden dat de overheid zich anders via het accreditatieorgaanrechtstreeks zou mengen in de inhoud van het onderwijs: een gruwelvoor de hoeders van 'academische vrijheid'. In het wetsvoorstel datminister Hermans vorige week naar de Tweede Kamer stuurde is vandergelijke bemoeienis geen sprake. "Het accreditatieorgaan toetstde methodiek waarlangs de visitatie tot stand is gekomen", heet hetin de toelichting. Als die methodiek in orde is, wordt het oordeelvan de visitatiecommissie overgenomen.

De eigen uitwerking van de universiteiten sluit daar bij aan.Het accreditatieorgaan voert zelf geen beoordelingen uit, schrijftde VSNU. Sterker nog, omdat het orgaan eigenlijk alleen maarstempels hoeft te zetten op de rapporten van externevisitatiecommissies, is het voldoende als het orgaan eens per maandbij elkaar komt om formele accreditaties uit te spreken voor dehonderden opleidingen die gekeurd moeten worden.

HOP, WvD