Acht extra senior-plaatsen voor vrouwen

Met het Aspasia-programma wil de Nederlandse Organisatie voorWetenschappelijk Onderzoek (NWO) stimuleren dat meer vrouwendoorstromen naar de rang van senior-docent/onderzoeker, voorheenuhd. Dat is n rang onder die van hoogleraar. De afspraak is dat deuniversiteit gedurende vijf jaar het aanvullende salaris betaaltdat met de bevordering gemoeid is. NWO zorgt per onderzoekster voorde financiering van een promovendus.

In juli kregen dertig vrouwen, waaronder zes uit Utrecht, tehoren dat de subsidie aan hen was toegekend. Maar tegelijkertijdmeldde NWO dat nog acht andere Utrechtse kandidaten een kwalitatiefgoed voorstel hadden ingediend. Zij kwamen echter niet inaanmerking voor subsidie omdat het geld op was. Het Utrechtsecollege van bestuur heeft nu besloten om ook voor deze acht'subsidiabele' kandidaten uit de faculteiten Geneeskunde, Letteren,Rechten en Sociale Wetenschappen het aanvullende salaris voor zijnrekening te nemen. Voorwaarde is dat de faculteit de betreffendevrouwen bevordert naar een senior-positie. Deze achtAspasia-kandidaten krijgen overigens geen promovendus toegewezen.Daar was geen geld meer voor.

EH