Alle faculteiten over op vijf blokken

De wens om de onderwijsprogrammering van alle faculteiten langsdezelfde lijn te laten verlopen is gekoppeld aan de introductie vanhet bachelor/master-model. Om het voor studenten gemakkelijker temaken het vakkenaanbod van andere faculteiten en andere opleidingenin hun curricculum op te nemen, is een dergelijke ontwikkelinggewenst. Binnen de bètawaaier heeft deze gedachte al geleidtot een gemeenschappelijk systeem van vijf maal acht weken.

Het is nog maar de vraag in hoeverre andere faculteiten warmlopen voor vijf blokken. Geneeskunde bleef buiten de plannen van debèta-faculteiten en introduceerde in september eenblokkensysteem van zeven maal zes weken. Sociale Wetenschappenvoltooide juist dit jaar de overgang van een systeem van vijfblokken naar een systeem van trimesters. Rechtsgeleerdheid maakteal eerder een dergelijke overstap. Prof.mr. T. Hol,onderwijsdirecteur, heeft duidelijk aarzelingen bij een terugkeernaar vijf blokken. "Studenten krijgen dan weinig gelegenheid destof te laten bezinken. Het leereffect is minder. Bovendien is heteen organisatorische ramp."

De Letterenfaculteit hanteert op dit moment eenvijf-blokkensysteem. Opvallend is echter dat binnen die faculteitjuist de afgelopen maanden veel kritische geluiden zijn te horen.Het systeem zou onder meer een te grote onderwijsinzet van hetwetenschappelijk personeel vragen. Bovendien maakten de directeurenvan de Letterenfaculteit zich in hun ontwerp van eenbachelor/master-model sterk voor 'een quarter-systeem'. Dezesuggestie werd door het faculteitsbestuur niet overgenomen omdat"binnen de universiteit de gedachte juist sterk lijkt uit te gaannaar een vijf blokken-systeem."

XB

Zie ook het artikel 'Invullingbachelor-mastersysteem nog zeer vaag' (Achtergrond).