Asielzoekers krijgen sneller een beurs

Tot nu toe moeten de meeste asielzoekers aantonen dat zij altenminste drie jaar in Nederland zijn. Pas dan komen zij inaanmerking voor studiefinanciering. In de praktijk kunnen zijdaardoor vaak niet aan de slag op het moment dat zij eindelijkofficieel als vluchteling erkend worden.

De wachttijd voor een beurs wordt nu teruggebracht totéén jaar. Zo wordt de integratie van vluchtelingenbevorderd, denkt de regering. Tot de aanpassing van de regels rondis, kunnen vluchtelingen een beroep doen op de zogeheten'hardheidsclausule'.

Hermans doet deze belofte na vragen van CDA-Kamerlid Van deCamp. Die wilde weten waarom eenzelfde belofte van voormaligminister Ritzen, twee jaar geleden, niet is uitgevoerd. Het wachtenis op overleg tussen de Kamer met de staatssecretaris van Justitieover aanverwante zaken, schrijft Hermans nu. Dat kan echter nog weleven uitblijven, en daarom neemt Hermans nu op eigen houtjemaatregelen.

De nieuwe regels gelden voor vluchtelingen met een zogehetenC-status. Dat zijn asielzoekers die 'om humanitaire redenen' inNederland mogen blijven. Ook degenen die familieleden achternakomen die al eerder in Nederland zijn toegelaten, profiteren van dekortere wachttijd. Vluchtelingen die de A-status hebben (op'politieke' gronden), krijgen meteen recht op een beurs.

Naast studiefinanciering krijgen veel studerende vluchtelingensteun van de stichting voor vluchteling-studenten UAF. Ditstudiejaar zijn 251 asielzoekers met UAF-steun aan een studiebegonnen. In totaal helpt het UAF nu een kleine 2000 vluchtelingen.Die doen het meestal erg goed. Afgelopen jaar studeerden er 150 af,vaak in een technische of medische richting.

De UAF gaat bij het screenen van haar studenten niet louter afop informatie van de overheid. Per jaar wijst ze zo'n twintigverzoeken om steun af, omdat ze de aanvragers verdenkt vanoorlogsmisdaden. De vraag van het VVD-Kamerlid Kamp hoe deze mensentoch de officiële vluchtelingenstatus hebben kunnen krijgen,moet de regering nog beantwoorden.

HOP, HO