Bekostiging op basis van prestaties

Centraal in de Utrechtse plannen die nauw aansluiten bij hetnieuwe verdeelmodel van minister Hermans, staat het streven om deUtrechtse faculteiten meer dan op dit moment af te rekenen op hunoutput en op hun werfkracht. Vandaar dat het aantal studenten (inhet huidige model goed voor tachtig procent van het onderwijsbudgetvan een faculteit) als norm voor de financiering vervalt. In plaatsdaarvan komt een grote nadruk te liggen op behaalde diploma's (75procent) en ingeschreven eerstejaars (25 procent). Om te voorkomendat studentrijke faculteiten met lage afstudeerrendementen er inhet nieuwe systeem te veel op achteruit gaan, stelt het collegevoor om de collegegelden voortaan rechtstreeks aan de betrokkenfaculteiten te geven. Nu worden die nog toegevoegd aan het totaleuniversitaire budget.

Afgezien van de grotere nadruk op output blijft veel in hetnieuwe systeem bij het oude. Een opmerkelijke vernieuwing vormt welhet voorstel om de faculteiten Geneeskunde, Diergeneeskunde enFarmacie voor hun studenten bij het behalen van het (dieren-)arts-,respectievelijk het apothekersdiploma de dubbelediplomafinanciering te geven.

Een andere nieuw element in de plannen is het voorstel om hetuniversitaire budget te verdelen in vier compartimenten die elk eenvast percentage van de rijksbijdrage zullen krijgen. Dit percentagewordt in juni vastgesteld en zal dan voor vijf jaar gelden. Eendoor Zoetermeer opgelegde korting zal dus niet meer zoals vroegeruitsluitend op de faculteiten kunnen worden afgewenteld. Naast decompartimenten faculteiten, diensten en overige onderdelen, krijgtook het college van bestuur in de plannen een eigen beleidsruimtewaaruit onder meer vernieuwingsprojecten zullen worden betaald.

De huidige krimpgrens van 2,5 procent, die moet voorkomen datfaculteiten er in één jaar al te veel op achteruit gaan,wordt in principe afgeschaft. Maar het college stelt wel voor omdeze beschermingsconstructie nog zeker twee jaar te handhaven om deschokken op te vangen die naar verwacht met de overgang naar hetnieuwe systeem gepaard zullen gaan.

Wat de financiële gevolgen van de invoering van dit nieuwesysteem zullen zijn, wordt pas op zijn vroegst in juni duidelijk.Eerst zal hetcollege na overleg met de universiteitsraad in aprileen principebesluit over de voorgestelde systematiek nemen. Pasdaarna zal worden vastgesteld hoe de rijksbijdrage van ruimzeshonderd miljoen gulden over de vier compartimenten wordtverdeeld.

EH