Centrale regie voor bachelor-master

Volgens het recente ontwikkelingsplan moet de universiteit per 1september 2002 zijn gestart met bachelor- en masteropleidingen. Opallerlei niveaus en in tal van verbanden wordt al geruime tijdnagedacht over hoe een Utrechts stelsel eruit zou kunnen zien. Ditheeft naar de mening van het CvB geleid tot een situatie van'creatieve verwarring', die vraagt om een meer centrale regie. Hetcollege haast zich daarbij te zeggen dat het meer gaat ombegeleiding dan om het uitvaardigen van directieven. Het echtedenk- en uitvoeringswerk moet binnen de faculteiten zelfgebeuren.

Voorgesteld wordt in samenspraak met de decanen een tienkoppige'Begeleidingscommissie Invoering Bachelor/Masters' in te stellenbestaande uit hoogleraren uit de verschillende clusters en enkeleadviseurs, waaronder twee studenten. Deze 'zware' commissie zalvooral enige samenhang en uniformiteit aan moeten brengen in deplannen die binnen de verschillende geledingen van de universiteitleven. De commissie zal worden ondersteund door het nieuwe'projectbureau invoering Bachelor/Masters', dat onder leiding komtte staan van de directeur onderwijs van de universiteit, ir. E.Vermeulen.

Eerste taak voor de begeleidingscommissie is het vervaardigenvan een startdocument. Dit zal in februari 2001 gereed moetenzijn.

XB