Champagne en rozen bij buluitreiking?

"Champagne vind ik heel feestelijk", zegt Pytrik Reidsma studentmilieuwetenschappen. "Qua sfeer is het Academiegebouw een mooieplek. De zalen op De Uithof zijn zo duf." De uitreiking van de bulmoet een happening zijn, vindt studiegenote Maike Konings. Deceremonie zou vooraf mogen gaan door een korte cabaretuitvoeringover de studie. "Dat is leuk voor de ouders. Dan krijgen ze eenidee over het studentenleven."

Maike zou een persoonlijke toespraak op prijs stellen. "Toen ikmijn diploma van de HAS (hoger agrarische school, red.) kreeg,hield iemand een toespraak over mij die vol fouten zat. Mijn oudershadden niet eens in de gaten dat die toespraak over mij ging." OokThomas Laffree, student internationale economie, pleit voorpersoonlijk indien mogelijk en voor een pak met stropdas. "Een pakgeeft cachet."

Henk Bearda student natuur- en sterrenkunde en lid van deUniversiteitsraad, vindt 'netjes aangekleed' een minimumeis. Netals 'een nette uitnodiging voor gasten, een ontvangst met koffie eneen borrel na aangeboden door de universiteit, een persoonlijkebenadering'. "Je wilt toch horen hoe je het hebt gedaan, eenschouderklopje krijgen."

Bij studievereniging A-Eskwadraat, zegt Henk, krijgen leden bijhet afstuderen een roos en soms een toespraak van het bestuur. Eencadeautje vinden ook Maike en Thomas een leuk idee. "Zo'nAmerikaanse studentenbaret", zegt Maike. "maar het hoeft niet",zegt Thomas. Je krijgt tenslotte al je bul. Hoewel...die heb jezelf moeten verdienen."

Dennis de Romph, nog een jaar student scheikunde, vindt juisthet hele opgeprikte en ceremoniële vertoon van eenbuluitreiking een afknapper. "Het is zo'n schijnvertoning. Voor mijhoeft een buluitreiking niet, hoewel mijn ouders er waarschijnlijkwel prijs op zouden stellen. Van mij mag de bul ook via de postkomen. Ik wil wel een feest, maar dan eentje met vrienden."

GK