Concurrerende universiteiten: vissers in dezelfde vijver

Ook in de sfeer van nieuwe studierichtingen is er sprake van eensteeds openlijker strijd om de gunst van de student. Met name oppopulaire gebieden zoals economie, bedrijfskunde, biomedischetechnologie en informatica, schieten her en der nieuwe opleidingenuit de grond. Nu hoeft dat geen probleem te zijn, maar opmerkelijkis wel dat die initiatieven vrijwel altijd worden gemotiveerd meteen verwijzing naar hun volstrekt unieke karakter van de nieuweopleiding. De gedachte van botte concurrentie wordt steevastverontwaardigd van de hand gewezen. De Utrechtse domeingerichteeconomie opgericht uit concurrentie-overwegingen? Welnee.Domeingerichte economie is toch zeker volstrekt iets anders dangewone economie?

Vorige week kreeg de Tilburgse universiteit met enige vertragingtoestemming van de adviescommissie onderwijsaanbod (ACO) om in hetjaar 2001 te starten met een opleiding bedrijfskunde. Dat was opzich niet erg opmerkelijk. Wel opvallend en hoogst verfrissend wasom uit de mond van een woordvoerder van de Brabantse universiteitnu eens gewoon te horen wat het werkelijke motief voor de aanvraagwas geweest. Bedrijfskunde is belangrijk voor de KatholiekeUniversiteit Brabant, want de studie geldt als een grotestudententrekker. De KUB dekt zich zo in tegen concurrentie vanbijvoorbeeld de Universiteit Utrecht met zijn nieuweeconomie-opleiding. "Economie en bedrijfskunde vissen in dezelfdevijver van aanstaande studenten", aldus de openhartigewoordvoerder. En daar is geen woord Brabants bij.

EH