Cursus Galicisch voor Erasmus-studenten

Intensive language courses heten de taalcursussen waarmee Eramus-studenten in hun gastland op beginnersniveau kunnen komen. In Nederland bestaan ze ook. Jaarlijks krijgen ongeveer 250 buitenlandse studenten zo’n stoomcursus Nederlands, zodat ze zich kunnen redden in de winkel of een wegwijzer kunnen begrijpen.

Maar tot nog toe konden uitwisselingsstudenten alleen in officiële EU-talen een cursus volgen. Daarvan waren de grootste talen (Engels, Spaans, Frans en Duits) uitgezonderd, omdat studenten die talen al beheersen of eenvoudig in hun thuisland kunnen leren.

Het is voor het eerst dat een streektaal wordt aangeboden. Een Erasmus-cursus Fries bestaat nog niet. “Maar die zou er best kunnen komen”, meent Willy van der Meer van het Friese taal- en cultuurproject Volangteers. Zij werkt samen met mensen uit Galicië.

Het idee is dat buitenlandse studenten niet alleen zouden moeten studeren, maar ook enige kennis zouden moeten nemen van de lokale taal en cultuur. Dertig vrijwilligers van Volangteers ontfermen zich dit najaar over evenzoveel buitenlandse studenten. Die laten ze kennis maken met de Friese taal- en cultuur.

HOP