Economie krijgt meer centraal geld

Economie studeren in Utrecht is populairder dan verwacht.Gehoopt werd op zo'n 125 eerstejaars, maar dat lijken er 250 teworden. Daarom moeten alle scenario's worden aangepast. Er waren alproblemen rond de financiering, huisvesting en personele bezetting.Vandaar dat er dinsdag crisisberaad werd gehouden tussen het CvB,de hoogleraar-directeur ad interim van economie en de decanen vande betrokken faculteiten recht, letteren, ruimtelijke- en socialewetenschappen.

De financiering van de nieuwe studie is ingewikkeld. De vierfaculteiten waar de economische richting vanaf het tweede jaar kanworden gevolgd, moeten samen een begroting maken. De grote vraag iswie het geld voorschiet voor de jaren na de propaedeuse. Den Haagbetaalt namelijk pas weer als de economen met een bul deuniversiteit verlaten. Daardoor staat de opleiding drie jaar'droog'.

Het CvB laat nu nieuwe berekeningen maken van de kosten diegemoeid zijn met de nieuwe studie. Collegevoorzitter Veldhuis: "Alsdie bekend zijn, maakt het college een afweging waarin we ook deandere nieuwe opleidingen betrekken. Voor pasen moet er voldoendeduidelijk zijn."

De huisvesting is inmiddels wel geregeld, maar de personeleproblemen zijn nog niet opgelost. Er worden zes nieuwe mensengezocht onder wie de hoogleraar-directeur. De onderhandelingen overde transfer van hoogleraar economie R. Schettkat van socialewetenschappen naar de penvoerende rechtenfaculteit, wordenheropend. Eerder was de overstap afgeblazen wegens een verschil inmening over onder meer onderzoekstijd en -faciliteiten.

Het gerucht dat collegevoorzitter Veldhuis gerenommeerdeTilburgse economen naar Utrecht wil halen, wil hij noch bevestigennoch ontkennen. In de Brabantse economiesectie rommelt het al enigetijd en onlangs is de ambitieuze directeur van onderzoeksschoolCentER opgestapt. Veldhuis: "Ik zeg alleen dat ik de ontwikkelingenin Tilburg met belangstelling volg."

GK