Een eigen huis, maar samen ook nog iets …

Afgestudeerd geschiedenisdocente Hester Koers (op de stoel) nam eind vorige week samen met enkele van haar achttien medebewoners op de gecombineerde derde en vierde verdieping de verfroller ter hand. Van SSH kregen zij 800 euro om een gemeenschappelijke ruimte in te richten.

De studentenhuisvester heeft in Casa Confetti voor het eerst per verdieping een ruimte gereserveerd als gezamenlijke ‘huiskamer’ voor studenten die beschikken over een eigen keuken en eigen sanitair. Bewoners van soortgelijke eenheden in het Bisschoppencomplex, dat eerder in De Uithof verrees, gaven in enquêtes aan een dergelijke ontmoetingsruimte te missen.

Het aantal vierkante meters van de gemeenschappelijke voorziening wordt verrekend in de huur van de bewoners. Twee verdiepingen van Casa Confetti hebben gemeld geen belangstelling te hebben. De SSH evalueert volgend jaar het gebruik van de gemeenschappelijke ruimtes. In overleg met de twee etages wordt daarna besloten of er toch een gedeelde huiskamer komt of dat de ruimte wordt verhuurd.

Etages die wel een huiskamer wilden, mochten de afgelopen maanden een offerte indienen voor de inrichtingskosten daarvan. Gemiddeld keerde SSH zo’n duizend euro uit.

Na een mailrondje langs de bewoners van de gecombineerde derde en vierde verdieping waren Koers en haar medebewoners tot de conclusie gekomen dat de gedeelde ruimte zowel een relaxte als een gezellige sfeer moest krijgen. “Daarom hebben we er wat lekkere hangbanken ingezet, maar er zijn ook spelletjes. En we hebben nu een poolbiljart.”

XB